Belföld

A magyarok többsége spórolással védekezik az infláció ellen, fizetésemelést alig néhányan kérnek

Farkas Norbert / 24.hu
Farkas Norbert / 24.hu

Szinte nincs olyan magyar háztartás, ahol ne érzékelnék a növekvő infláció negatív hatásait: az NN Biztosító felmérésében a válaszadók mindössze 2 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem változott a helyzete a pénzromlás következtében.

Egy reprezentatív felmérés szerint egy év alatt 21-ről 57 százalékra nőtt azok aránya, akik nagyon tartanak az infláció háztartási pénzügyekre gyakorolt hatásától, és csupán 1 százalék százalék válaszolta azt, hogy nem tart a drágulástól.

Alig akad olyan magyar háztartás, ahol ne járna kézzelfogható következményekkel a fokozódó pénzromlás:

  • mindössze 2 százalék azok aránya, akik úgy érzik, hogy nem változott a pénzügyi helyzetük,
  • a válaszadók többsége, 57  mondta, hogy nagyon megérzi az infláció hatásait,
  • 31 százalék pedig, hogy valamennyire megérzi az áremelkedés hatásait.

A negatív hatásokra a magas végzettségűek, illetve a 18-29 évesek jellemzően valamivel enyhébb következményekről számoltak be.

A magyarok többsége a rövid távon meglehetősen borúlátó az ország gazdaságának jövőjével kapcsolatban: a következő fél-egy évben a válaszadók kétharmada a jelenlegi helyzetnél rosszabbra számít. Az időtáv növekedésével ugyan nő az emberek optimizmusa, de még három év múlva is válaszadók több mint fele, 55 százaléka számol a jelenleginél is rosszabb helyzettel.

A felmérés szerint a nők valamivel pesszimistábban látják a jövőt, mint a férfiak.

Szinte mindenki próbál tenni az inflációs hatás mérsékléséért:

  • a válaszadók 83 százaléka a költések visszafogásában látja a megoldást,
  • 31 százalék azok aránya, akik megtakarítással és előtakarékossággal igyekeznek stabilizálni anyagi helyzetüket,
  • további 14 százalék pedig a bevételeit próbálja növelni, másodállással.

Vállalkozói díjai emelésével vagy fizetésemelés kérésével mindössze a megkérdezettek 5 százaléka próbál javítani anyagi helyzetén.

Módszertan:

Az NN Biztosító megbízásából a Micra Market Research által 2022. november második felében végzett reprezentatív kutatás, amely a magyarországi 18-65 éves internet használókat nem, kor, iskolai végzettség, lakóhely és régió szerint reprezentálja. A kutatásban 1000 válaszadó vett részt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik