Bár a kormány tavaly novemberben 480 forintos felső határral rögzítette a benzin és a gázolaj árát, egyszer ismét piaci árat kell majd fizetni az üzemanyagokért, még akkor is, ha néhányszor meghosszabbítják az árstop fenntartásának határidejét. Ráadásul, a hatósági árak egyre kevésbé tarthatók, sok benzinkút üzemanyaghiánnyal küzd, a kormánynak már a stratégiai üzemanyagkészleteket is fel kellett szabadítania, a Mol pedig – elvileg – egy nap csak egy tankolást engedélyez.
Az elszabaduló piaci üzemanyagárak már kora tavasszal gondolkodóba ejtettek. Mi lesz, ha 700-800 forintba kerül majd egy liter benzin? Hibrid vagy elektromos autóra kellene váltani? De hogy fizessük ki egy családi elektromos autó árát? Ilyen gondolatok kavarogtak a fejemben, amikor az egyik kollégám felvetette, esetleg érdemes volna átalakíttatni az autómat, hogy autógázzal is működjön.
Először legyintettem, gyerekkoromból az akkori szomszédunk Zsigulija jutott eszembe, aminek csomagtartóját jelentős részben egy ütött-kopott gázpalack foglalta el, és beugrottak a robbanásveszélyre figyelmeztető matricák is a jármű farán. De már a technológiai fejlődésnek hála az autógáz valójában biztonságosabb, mint benzinnel vagy gázolajjal hajtani.
Elkezdtem utánanézni a folyékony alapú autógáz, vagyis az LPG (Liquefied Petroleum Gas) használatának, és az rajzolódott ki, hogy
- kevésbé környezetszennyező, ugyanis a benzinmotorhoz képest körülbelül 15 százalékkal kevesebb szén-dioxid kibocsátásával használható hajtóanyag. A német autóklub 2019-es tanulmánya szerint a földgázüzemű autó messze megelőzi még az elektromos autót is környezetvédelmi szempontból.
- Használata biztonságos, a gáztartály erősebb acéltartály, mint a benzintank, tűz esetén pedig nyomásérzékelő szelep lép működésbe, és kiengedi a benne lévő gázt, hogy a tartály ne robbanhasson fel.
- Nem kell lemondani a benzin használatáról sem. Az LPG és a benzin üzemmódok közt számítógépes vezérlés kapcsol át az előbbi hajtóanyagra megfelelő üzemi hőmérséklet esetén, ám egy gombnyomással válthatunk is az üzemmódok között. Ha az egyik üzemanyag kifogyna, a vezérlés automatikusan átkapcsol a másik hajtóanyagra.
- Nem minden autó alakítható át autógázossá, ám több típust gyárilag is felszerelnek LPG-vel.
- A gáztartály a pótkerék helyét vagy a csomagtartó egy részét foglalja el, annak éri meg igazán, akinek nagy autója van, vagy le tud mondani a pakolótér egy részéről.
- Olcsóbb, mint a benzin, de általában 15–20 százalékkal többet fogyaszt belőle a jármű. Ugyanakkor Európa legtöbb országában nagyjából feleannyiba kerül az LPG, mint a benzin literenkénti ára.
Hogy jön ki a matek?
Miután kiderült, hogy családi autóm azok közé a típusok közé tartozik, amelyek autógázossá alakíthatók, májusban elvégeztettem a szerelést egy erre specializálódott műhellyel.
ami bár soknak tűnhet, a piaci benzinárakhoz képest hamar megtérül a beruházás.
Az LPG-re nem vonatkozik az árstop, így piaci árat kell érte kifizetni a töltőállomásokon. Az ár kutanként változó, jelenleg 340 és 390 forint közt van az autógáz literenként. Budapesten több helyen is elérhető 350 forint körüli áron az LPG, így ezzel számoltam a költségeket. A benzin hatósági ára 480 forint, a piaci ára pedig a cikk megírásakor 700 forint körül volt literenként (szerdától a 95-ös benzin ára 671,9 forintra csökken, de június végén, július elején 780 forint környékén is volt).
Autógázból a benzinhez képest többet fogyaszt az autó, ez 10, de akár 20 százalék is lehet, az utóbbival kalkuláltam, mert nálam valóban 20 százalék a többletfogyasztás. A szóban forgó 120 lóerős, benzines Fiat Doblo átlagfogyasztása a német Spritmonitor.de adatai alapján – ami valós fogyasztók adatait monitorozza – több mint 9,5 liter száz kilométerenként. LPG-ből – körülményektől függően – 11,5–12 litert fogyaszt az autó száz kilométerenként. Mindez azt jelenti, hogy száz kilométert az alábbi költségek mellett tudom megtenni a családi autóval:
- hatósági áras benzinnel 4800 forint,
- piaci áras benzinnel nagyjából 7000 forint,
- autógázzal 4200 forint.
Tehát a hatósági áras benzinhez képest 600 forintot, a piaci árhoz képest körülbelül 2800 forintot takarítok meg száz kilométerenként. Ami például egy balatoni nyaralás esetében (oda-vissza 400 kilométert számítva) 2400 forintot jelent a hatósági, és 11200 forint árelőny a piaci benzinárhoz képest.
Ha külföldi nyaralás, akkor spórolás
Miközben Magyarországon az LPG literenkénti ára a piaci benzinár 50–60 százaléka (jellemzően inkább az utóbbi), számos európai országban ennél kedvezőbben lehet autógázt tankolni. Ez egy külföldi nyaralás esetén számottevő megtakarítás, mert a hazai benzinársapka előnyei értelemszerűen elvesznek.
- Olaszországban 800 forint körül mozog a benzinár, az LPG viszont csak 326 forintba kerül literenként.
- A holtankoljak.hu adatai szerint Szlovákiában is kevesebb mint feleannyiba került az autógáz, mint a benzin, az előbbi 348 forint literenként, az utóbbi 757 forint.
- Csehországban 770 forint a benzin, 326 forint az LPG.
- Franciaországban 786 forint és 344 forint a két ár.
- Ausztriában pedig 833 forint a benzin, míg az LPG 450 forintba kerül.
A legkedvezőbb helyzet talán Lengyelországban van, ahol 638 forintért lehet 95-ös benzint, 285 forintért pedig autógázt tankolni. A lengyeleknél népszerű is az autógáz, több millió autó közlekedik ezzel az üzemanyaggal. A járművek jelentős hányada LPG-s Olaszországban és Törökországban is, és nagy kereslet alakult ki Romániában és Szerbiában is.
Hogy kerül autógáz a kutakra?
Az orosz-ukrán háború és az Oroszországot sújtó gazdasági szankciók miatt nem elhanyagolható kérdés, miként kerül autógáz a hazai töltőállomásokra, illetve hosszú távon veszélyben van-e az ellátás.
Magyarországon az autógázt – propán és bután gázok speciális keverékét – a Mol állítja elő. Bár a társaság azt nem árulta el, hogy mekkora mennyiséget gyártanak, arról tájékoztatott, hogy a szükséges gázok részben a Mol földgázbányászati tevékenysége során kísérő termékként állnak elő, illetve az üzemanyaggyártás során keletkeznek melléktermékként. Tehát az ellátás nincs veszélyben. Hozzátették ugyan, hogy a hazai PB-gáz előállítás nem fedezi a belföldi keresletet, így keleti és nyugati irányból is érkezik import Magyarországra, ám az importon belül az autógáz aránya a legkisebb, az jellemzően hazai gyártásból kerül a töltőállomásokra. Sőt, autógázt még exportál is a Mol.
A háború jelentős hatással volt az üzemanyagok árára, így az autógázéra is, igaz, az LPG ára nem akkora mértékben szállt el, mint a benziné és a gázolajé.
Megjegyzendő, hogy a több forgalmazó kedvezőbb áron kínálja az autógázt a Molnál.
Érdekesség, hogy bár a Mol maga gyártja az autógázt, az olajtársaság tájékoztatása szerint az LPG árát is a világpiaci események befolyásolják leginkább. Mint írták, az ár összetevői: alapanyagár amerikai dollárban kifejezve, a dollár-forint árfolyam, logisztikai és tárolási költségek, nagy- és kiskereskedelmi árrés, jövedéki adó, áfa. Tehát az árra az árfolyammozgás is hatással van rá, ami nem jó hír a szinte folyamatosan gyenge forint miatt.
A Mol közlése alapján az autógáz a benzinnel is versenyez, mivel helyettesítő termék. Tehát – írták –, a benzinársapka nélkül is igazodni kell némileg az árszabályozott benzin árához.
Magyarországon nem igazán népszerű
Bár hivatalos statisztika nem ismert,
Ez alapján látható, hogy az LPG nem népszerű üzemanyag a magyarok körében, akadnak ugyanis olyan európai országok, ahol több millió autót üzemeltetnek gázzal. A hajtóanyagot övező tévhitek – mint például a robbanásveszély – mellett ennek elsősorban gazdasági okai vannak.
Azt a Mol is elismeri, hogy azokban az országokban népszerű az autógáz, ahol az LPG a benzinár 50 százaléka alatt van. Tájékoztatásuk szerint ez több tényező miatt alakulhat így: az alacsony szállítási költségek miatt, vagy mert jelentős a jövedékiadó-előny az autógáz javára.
Ha vége az ársapkának, keresletnövekedés jöhet
Az átalakítással foglalkozó műhelyek egyelőre nem észlelnek keresletnövekedést, noha a 700 forint körüli piaci ár ismert az autósok előtt, egyelőre élvezik a 480 forintos árstopot. A cégek inkább arra számítanak, hogy a piaci ár visszavezetésével várható dömping a műhelyeknél, bár nem mindegy, hogy az milyen árszintnél történik meg.
Falk Zsigmond, az Autógáz Ász Kft. mérnöke azt mondta, amióta a céges autók esetében eltörölték az ársapkát, megindultak az érdeklődések a céges ügyfelek részéről, ám jelentős keresletnövekedés egyelőre nincsen. Inkább a magánszemélyeknél vár majd fellendülést, amikor a benzin ismét piaci áron lesz kapható. Mint mondta, az LPG akkor is jobban meg fogja érni, ha 60–65 százalékos áron lesz a piaci benzinárhoz képest.
A piacon szintén nagyobb műhelynek számító Molnár Autógáz Szerviz sem érzékel egyelőre fellendülést, ám tapasztalataik szerint jóval kevesebb olyan ügyfél jelentkezik náluk, aki kiszereltetné az autógázt a kocsijából, tehát inkább megtartják a beépített rendszert. Ugyanakkor némi keresletnövekedést tapasztalt a Bácsgépker Kft. A cég tájékoztatása szerint a „piaci benzinártól való félelem szele már megcsapta az emberek egy részét”. A társaság szerint, ha eltörlik a benzinársapkát, az összes autógáz átalakítással foglalkozó cég kapacitása sem lesz elegendő az igények kielégítésére.