Nem tudom, mennyire követte Judith Sargentini politikai útját Magyarországon, de úgy néz ki, hasonló pozícióba kerül, mint a magyar jogállamiságról elmarasztaló jelentést készítő EP-képviselő: az Orbán-kormány két új főellenséget talált az Európai Unióban, Vera Jourovát a bizottságban, a parlamentben pedig önt.
Nem foglalkozom ezzel, mert amit ki kell mondani, azt ki kell mondani. Azzal, hogy az Orbán-kormány ennyire keményen támad engem, csak egyre többen lesznek kíváncsiak arra, amit mondok. Legalább a kevés szabad és független magyar média felfigyelt rá.
A miniszterelnök nemrég azt mondta egy rádióinterjúban, hogy a Rákosi-korszakot idézi, hogy a sajtó átvállalja egy politikus hibáját. Ezzel arra célzott, hogy a német közmédia elnézést kért, amiért tévesen idézett öntől egy mondatot.
Vicc, hogy Orbán beszél sajtószabadságról, miközben majdnem minden magyar lapot a kontrollja alá vont a KESMA-n belül. A megmaradt független média közben minden nap a túlélésért küzd, mert a kormány megfélemlíti a lehetséges hirdetőket és befektetőket, vagy mint a Klubrádió esetében, egyszerűen visszavonják az engedélyét. Ezért az Európai Bizottságnak önmagában az Európai Bíróság elé kellene vinnie Magyarországot. A bizottságnak gyorsan kellene lépnie, mert a CEU ügyében is azt láttuk, hogy hiába döntött a magyar kormány ellen az Európai Bíróság, a döntés túl későn született meg ahhoz, hogy a CEU Budapesten maradhasson.
Ha objektíven nézzük, minden megbukott, amivel az EU eddig előjött az Orbán-kormány ellen. Máig nem sikerült olyan hatékony eszközt találni, ami visszafogná a magyarországihoz hasonló autoriter tendenciákat. Ön szerint miért van ez?
Pedig úgy tűnik, mintha az egész EU kudarca lenne. Nem csak a konzervatívok nem tudtak semmilyen megoldást kitalálni a hasonló esetekre.
De a konzervatívoké a legnagyobb pártcsalád a parlamentben, és természetesen a szélsőjobb sem érdekelt semmilyen megoldásban. Ettől még nem akarok semmit szebb színben feltüntetni, ez egy európai kudarc. Pont ezért kell most változtatnunk rajta, és szerintem itt van rá a tökéletes időpont. Az európai adófizetőknek elegük van abból, hogy a pénzük egy korrupt rezsimhez kerül. Ők ezt a pénzt a magyar népnek akarják odaadni, nem személyesen Orbán Viktornak, vagy a vejének, vagy a legjobb barátjának, vagy az apjának, vagy a barátainak. És ha ez nem lehetséges, akkor ezek az adófizetők azt fogják mondani, hogy nem ezt akarjuk. És most éppen ezt mondják.
A jogállami mechanizmus megoldás lehet erre? Mert a német kompromisszumos javaslat mintha az ellenkező irányba menne.
A bizottság eredeti javaslata ennél jóval továbbment. Sokan azt gondolják, hogy a tanács döntése egyben az unió döntése is, de ez nem így van. Három intézménynek, a tanácsnak, a parlamentnek és a bizottságnak egyet kell értenie. A tanácsban Orbán és Kaczynszki mindig zsarolni tudják a többieket, most is ez történik, mert azt mondják, hogy ha beleegyeznek a jogállami mechanizmusba, akkor megvétózzák a segélycsomagot.
Egyértelmű volt, hogy a tanács álláspontja nem lesz olyan jó, mint a parlamenté, de most a parlamenten van a sor, nekünk is rá kell erre bólintanunk, és mi nem akarunk olyan mechanizmust, aminek semmilyen hatása nincs. Olyan mechanizmust akarunk, ami a Magyarországnak és Lengyelországnak járó pénzeket a magyar és lengyel népnek adja.
Valóban megvétózná a parlament a teljes költségvetést és a segélycsomagot? Úgy tűnik, mintha a déli tagországok képviselőinek fontosabb lenne, hogy a pénz minél hamarabb odaérjen, ezért hajlandók a kompromisszumra a jogállami mechanizmussal kapcsolatban.
Mindenki azt szeretné, ha ez minél gyorsabban menne, beleértve az Európai Parlamentet is, de mi az elejétől fogva azt mondtuk, hogy a jogállami mechanizmus a prioritás. Nemrég kiadtunk egy új levelet, amelyben a pártcsaládok vezetői, köztük a Néppárt vezetője is, megerősítette, hogy komolyan gondoljuk ezt. Én azt gondolom, hogy a nagy pártcsaládok felkészültek erre. Persze vannak olyan országok, amelyek minél gyorsabban szeretnék megkapni a pénzt, de valójában Orbánnak is ez az érdeke. Minden, amit Magyarországon csinál, az uniós pénztől függ. A saját érdeke is az, hogy felgyorsítsa a folyamatot. Most azt várjuk, ki enged először.
Mi a legjobb kompromisszumos megoldás, amit el tud képzelni?
A mostani javaslatban három dolgot kritizálok: az egyik az, ahogy megállapítják, hogy elindulhat-e az eljárás. A mostani javaslat szerint akkor sérül a jogállam, ha annak közvetlen hatása van az Európai Unió költségvetésére. De ha megnézi a sajtószabadságot, ami gyakorlatilag nem létezik már Magyarországon, annak semmilyen közvetlen hatása nincs az uniós költségvetésre, szóval ebben az ügyben nem lehetne alkalmazni a mechanizmust. Ennek mindenképpen változnia kell.
Ott van még az is, hogy milyen többséggel kell elindítani a mechanizmust, és persze a folyamat maga, ezek mind fontos ügyek. Én a kompromisszumos javaslatban több olyan kitérőt látok, amellyel a tagországok le tudják lassítani a folyamatot. Azt szeretném, ha ez változna.
Van az uniónak még egy fegyvere az ilyen ügyekben, a hetes cikk szerinti eljárás, amelyek egyik fajtája most is folyamatban van Magyarország ellen, és a magyar kormány azt szeretné, ha végre lezárnák. De az eljárás, ami most folyamatban van, nem teszi lehetővé, hogy elvegyék Magyarország szavazati jogát a tanácsban. Támogatná, hogy ennél durvább hetes cikk szerinti eljárást indítsanak Magyarország ellen?
A hetes cikk szerinti eljárást akkor találták ki, amikor az EU alapító atyái el tudták képzelni, hogy lehet, hogy egyszer majd egy országnak problémái lesznek a jogállammal. Nyilvánvalóan nem gondoltak arra, hogy több ilyen ország is lehet, különben nem lenne egyhangú a szavazás a folyamat végén.
A hetes cikk szerinti eljárás pont ezért nem működik. Orbán és Kaczynszki, a két lelki testvér pedig azt látja, hogy mindent megtehetnek, és semmi nem fog történni. Másra van szükségünk, és pont ezen dolgozunk most.
Karácsony Gergely főpolgármester nemrég azzal a kéréssel fordult önhöz, hogy közvetlenül az önkormányzatok is juthassanak uniós pénzhez. Ez megoldás lehet?
Üdvözlöm ezt a fontos kezdeményezést. A mechanizmus, amit a parlament javasol, azt biztosítaná, hogy azok a tagállamok, amelyek megsértik az alapvető értékeket szembesüljenek a következményekkel, beleértve a pénzügyi következményeket. De a jogállamot a kormányok sértik meg, nem az állampolgárok, ezért a kormányoknak kell viselniük a terhet. Találnunk kell egy olyan utat, amellyel a magyar társadalom továbbra is elég támogatást kap az Európai Unió költségvetéséből, miközben megakadályozzuk, hogy ez a pénz Orbán miniszterelnök és barátai kezén menjen keresztül. Pont ezért került bele a javaslatunkba az, hogy az önkormányzatok közvetlenül az európai szintről juthassanak forrásokhoz mint végső kedvezményezettek.
Kiemelt kép: Kay Nietfeld /dpa /AFP