Belföld

Aranyáron korszerűsítik a vasutat Mészárosék, de elmértek egy átjárót, áll a bál a kisvárosban

Pusztaszabolcs térségében folyik az ország lényegében legdrágább vasútépítése: a Mészáros Lőrinc érdekeltségének számító Mészáros és Mészáros Kft. – egy konzorcium vezetőjeként – hozta el a két részre bontott megbízás mindkét részét, 87,5 milliárd forintból nem egészen 28 kilométernyi vasutat korszerűsítenek, több mint 3 milliárd forintos kilométerenkénti átlagáron. Uniós támogatással, természetesen. (Ennél csak a Budapest-Belgrád vasútvonal lesz drágább, közel 4 milliárd forint/km. Lengyelországban egy a pusztaszabolcsihoz hasonló műszaki tartalmú vasútfelújítást harmadannyiból kihoznak.)

Ehhez képest a Fejér megyei kisvárosban rendesen elmérték a vasúti átjárót: korábban 7 méter széles út vezetett át a vasúti sínekek, most csak 6 méter, ezért aztán óriási a torlódás, mert két, nagyobb méretű járgány nem fér el egymás mellett – derül ki a Válasz Online riportjából.

A kivitelező Mészáros-cég az alvállalkozó tervezőre mutogat, hogy az tervezte egy méterrel szűkebbre az átjárót, meg az állami felekre (Magyar Közút, NIF), mondván, ők hozzájárultak a megvalósításhoz.

Októberben új polgármestere lett a településnek, az addigi fideszes városvezetőt egy független váltotta, ő idén tavasszal, a padkák lerakásakor szembesült a szűk átjáróval. Ezt követően

kierőltetett egy forgalmi próbát, és április 6-án két busz segítségével élő-egyenesben bizonyította, hogy nagyobb járművek egyidejű használatakor bedugul az átjáró. A ráfutó útszakaszok állami üzemeltetője, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. rögvest írásba adta a NIF-nek, hogy „a megépített csomópont kiemelten magas forgalombiztonsági kockázatú és vasútüzem-biztonsági szempontból is kockázatos”, így nem járult hozzá a megnyitásához – írja a Válasz Online.

Onnantól huzavona indult, hogy kinek kellene megcsinálnia és milyen pénzből a problémát okozó átjárót. Most ott tart az egész, hogy augusztusban ideiglenesen átadják az átjárót, aztán pár hét múlva lezárják, hogy októberre megcsinálják véglegesen.

A költségeket az állam (NIF) állja. És hogy mennyi ez? Pontosan nem tudni, egy a portál úgy értesült, hogy 1 méternyi kiszélesítés több százmillió forintot is kóstálhat.

A történetben az is pikáns, hogy mivel nagyon drága a projekt (korábban 70 milliárdra becsülték a vasúti fejlesztést, de 87 milliárd lett), ezért kivettek a műszaki tartalomból lényeges részeket, így például nem lesz aluljáró, meg elkerülő út sem. Pedig ezek megoldották volna a dugó problémáját.

Ráadásul a településen a Mészáros-cégbirodalomba tartozó vállalkozások más projekteken is dolgoznak (szennyvíztisztító-fejlesztés, bizonyos lakások rákötése a városi csatornahálózatra), de az átjáróprobléma miatt nem férnek hozzá ezekhez.

A portál megkereste a Mészáros-céget, ahol azt a szűkszavú választ kapták, hogy a NIF Zrt.-vel létrejött fővállalkozói szerződés rendelkezéseinek értelmében harmadik személy felé semmilyen információt nem közölhetnek.

A pusztaszabolcsiak közül többen panaszkodnak arra is, hogy a nagy munkagépek miatt óriási a por a kisvárosban, meg az utak is könnyen tönkremehetnek.

Kiemelt kép: Fotó: Bielik István / 24.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik