Egy 1986-os évjáratú Mercedes Benz 560 SEC kupéval állított be vizsgáztatásra három évvel ezelőtt egy szigetszentmiklósi férfi a Magyar Autóklub újpesti központjába. A tulajdonos muzeális minősítést kért a Svájcban vásárolt luxusautójára, de nem járt sikerrel: elküldték, mert a kocsi átvizsgálása során megállapították, hogy az alvázszám nem gyári kivitelű, így kétségek merültek fel az eredetiségével kapcsolatban.
A férfi nem hagyta annyiban, néhány hét múlva olyan igazságügyi szakértői véleménnyel a zsebében tért vissza a vizsgáztatásra, amely azt állította, minden rendben van az autóval. A tulajdonos által felkért szakértő beleírta a szakvéleménybe, hogy a származást bizonyító alvázszám eredeti gyári felületen, eredeti beütéssel látható. Bár a vizsgáztatók másként látták, a szakértői véleménnyel szemben nem tagadhatták meg a minősítés kiadását, így a Mercedes megkapta a tulajdonos számára anyagi előnyöket garantáló OT-rendszámot.
A szakértői vélemény szerzője Weingartner József igazságügyi szakértő volt. Weingartner a KDNP veszprémi szervezetének egyik vezetője, egyben Weingartner Balázsnak, az Innovációs és Technológiai Minisztérium korábbi, fenntarthatóságért felelős államtitkárának az édesapja. A fiatalabb Weingartner életrajza szerint több éven keresztül ügyvezető volt az apai cégben, a Weingartner Expert Igazságügyi Szakértői és Tanácsadó Kft.-ben, amit akkor hagyott ott, amikor 2015-ben elnök-vezérigazgató lett a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Zrt.-nél, közismertebb nevén az állami kukaholdingnál. Az ifjabb Weingartner 2018 májusa és 2019 augusztusa között Palkovics László államtitkára volt.
A 24.hu információja szerint a Mercedes-ügy után egy muzeális minősítéssel foglalkozó szakértő fordult a rendőrséghez, ő jelentette fel Weingartner Józsefet hamis szakvélemény kiadása miatt. A szigetszentmiklósi rendőrkapitányság hatósági szakértőt rendelt ki a megismételt vizsgálat elvégzésére.
Az új ellenőrzés után a rendőrség határozatban állapította meg, hogy hamis szakvélemény kiadásáról nem lehet szó, mert az autó alvázszámát nem változtatták meg. Az alaposabb kutatás azt derítette ki, hogy a kocsi Svájcban egy baleset során megsérült, és megsemmisült az eredeti alvázszám is. A beütést később egy szerelőműhelyben próbálták helyreállítani, erről azonban nem volt dokumentáció. A szigorú elírások szerint az autó ebben a formában nem kaphatta volna meg a muzeális minősítést.
Ilyen bűntett elkövetéséért a bíróság egytől öt évig terjedő szabadságvesztést is kiszabhat.
A szigetszentmiklósi rendőrök 2018 novemberében a tényállást, a vizsgálati eredményeket és a gyanúsítást részletesen kifejtő határozattal áttették az eljárást az IV. kerületi rendőrkapitányságra, amely a vizsgáztatás helyszíne, az autóklub révén illetékes volt az ügyben. Az áthelyezés után másfél éven keresztül semmilyen érdemleges lépés nem történt az ügyben.
A BRFK kérdésünkre a múlt héten megerősítette: a rendőrségen intellektuális közokirat-hamisítás megalapozott gyanúja miatt folyamatban van a nyomozás, eddig egy férfit hallgattak ki. Információink szerint az eljárás a napokban indult újra, nagyjából párhuzamosan azzal, amikor a hatóságok rajtaütöttek a Mozaik utcai gépkocsi-vizsgáztató bázison, és vesztegetés gyanúja miatt tucatnyi kormánytisztviselőt őrizetbe is vettek.
Weingartner József megkeresésünkre azt hangoztatta, hogy pályafutása során több mint tízezer igazságügyi szakértői véleményt készített problémamentesen, és úgy véli, hogy kollégája notórius feljelentő, csupán ezért lett rendőrségi ügy a Mercedesről adott szakvéleményéből.
Kiemelt kép: Illusztráció