Teljesen lezárhatják a Lánchidat a forgalom elől, ha a műszeres felülvizsgálat eredménye ezt indokolja – mondta a Népszavának Tüttő Kata főpolgármester-helyettes, akit múlt héten bízott meg Karácsony Gergely a felújítás levezénylésével. Jelenleg súlykorlátozás érvényes, de a híd állapota miatt újabb szigorítás sem kizárt.
Az idő sürget, de a felújítás kezdése bizonytalanabb, mint valaha, noha a Fővárosi Közgyűlés arról tavaly májusban döntött. Akkor 23,7 milliárd forintban határozta meg a Lánchíd, a Váralagút és a pesti villamos-közúti aluljáró felújításának költségkeretét, amire azonban túl drága ajánlatok érkeztek, a legolcsóbb 12,41 milliárd forinttal lógott túl a kereten. A tendert érvénytelenítették.
Budapest pénzügyi helyzete rosszabb lett, új tendert pedig nem hirdettek, az a Városháza szerint fedezet nélküli kötelezettségvállalás lenne, ráadásul a műszaki tartalom is kérdéses, mert a híd állapota egyre romlik.
A Népszava felújításra rálátó forrása szerint az ár öt év múlva akár a duplája is lehet, ha addig kibírja a híd.
Lánchídi pénzcsata: 14,4 milliárdból 6 lett
Fürjes Balázs államtitkár korábban azt mondta a Népszavának, addig nincs értelme pénzről tárgyalni, amíg nincs lezárt tender, a kormány nem látja a főváros erőfeszítéseit az árak leszorítására. Tüttő Kata szerint van lezárt tender, abból látszanak az árak, azok a járvány után sem lettek alacsonyabbak.
A minap Tarlós István a kormányközeli TV2-ben maga is érthetetlennek nevezte, miért nincs új tender, amikor megvan a fedezet. A volt főpolgármester arról szemérmesen hallgatott a kormányközeli tévében, hogy ő már az előző tender kiírása előtt tudta: az a pénz nem lesz elég.
Erre a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) hívta fel a figyelmet, a Népszava pedig arra, hogy az egyesület elnöke, Dorner Lajos korábban Tarlós közlekedési tanácsadója volt.
A kormány szerint Budapest ennyit kért. Az egyesület szerint azonban azért, mert a felújítást tervező BKK által meghatározott 14,4 milliárd forinttal Tarlós elő sem mert állni Orbán Viktornál. A VEKE szerint ettől még ki lehetett volna írni újabb tendert, de sokkal előrébb nem lennénk, a kormány plusz támogatása nélkül nem lesz felújítás, a főváros mozgástere zéró, ahogy Tarlós idején is az volt.
Frissítés! Tarlós szerint hülyeség
Tarlós István az atv.hu-nak visszautasította, hogy tudta volna, kevés lesz a pénz a Lánchíd felújítására, azt pedig „hülyeségnek” nevezte, hogy ő ne mert volna több pénzt kérni a kormánytól. A volt főpolgármester közölte: ő soha nem mondta, hogy tudja, kevés a pénz a Lánchíd felújítására.
A pénz, amire kevés volt, az nem a Lánchídnak magának a felújítása, hanem összességében a négy-öt elemből álló komplexum, a Lánchíd, a Váralagút, a Clark Ádám tér és a pesti oldalon az Eötvös téri villamosmegálló, illetve az ahhoz kapcsolódó Széchenyi tér felújítása.
Tarlós István a Népszava cikkét úgy pontosította, hogy Dorner Lajos nem mellette, hanem Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes mellett dolgozott, a Lánchíd felújításába ő nem vonta be VEKE elnökét. Mint mondta: tavaly nyáron a 34-35 milliárdos árajánlatot elfogadhatatlannak tartotta, de a 23,7 milliárd hozzáférhető, annak a Lánchíd felújítására elégnek kell lennie, a szakvélemények alapján pedig legalább feltételesen Karácsony Gergelynek ki kellene írnia a tendert a Lánchídra.
Arra a kérdésre, egyetért-e Tállai András államtitkárral, hogy a jelenlegi városvezetés „elherdálta” a Lánchíd felújítására félretett pénzt, Tarlós azt mondta: a Pénzügyminiszrérium adataival és számítási módszerével nem foglalkozott, így erre nem tud reagálni.
Kiemelt kép: MTI/Mohai Balázs