Belföld

Úttörő volt, szocialista és négy keréken gurult, de a Lada most kivonul Magyarországról

Úttörő volt, szocialista és négy keréken gurult, de a Lada most kivonul Magyarországról

Az orosz AvtoVAZ üzemében 1970-ben elindult valami: a Fiat 124 autómodell alapján gyártani kezdték a Ladát, melyet a szovjet belső piacon csak Zsiguliként neveztek és forgalmaztak. Az 1990-es évekre már Magyarországon is piacvezető márka lett, erre pedig csak rásegítettek a Bujtor István-féle rendőrfilmek, melyekben az Ötvös Csöpi vezette jard a Zsigulikkal indult vad üldözésekbe. A cég most viszont távozik a magyar piacról.

Június kilencedikén érkezett a LADA Hungary Kft. tájékoztatása, miszerint „a LADA márka új autó forgalmazása bizonytalan ideig felfüggesztésre került”, ám a szerviz, alkatrész és garanciális tevékenység továbbra is zavartalanul folytatódik majd a márkaszervizekben. A hivatalos álláspont az, hogy a többségi tulajdonos Renaul-Nissan-Mitsubishi szövetség befejezi az európai forgalmazást, kizárólag a készleten meglévő autókat lehet már csak értékesíteni.

2010-ben már kivonultak a magyar piacról, de 2015-ben visszatértek – egészen a júniusi utolsó fejezetig.

Képekkel emlékezünk meg a legendás autómárka magyarországi történetéről. 

Fotó: Fortepan /Magyar Rendőr

Az oroszok népautót szerettek volna gyártani a hatvanas években, így olasz mintára, a Fiat 124-est dolgozták át minimálisan, de ez eleinte nem működött, ugyanis az olasz alapokon nyugvó négykerekű nem bírta a szovjet utak és az időjárás strapáját – így még jobban oroszosítani kellett.

Fotó: Fortepan /MHSZ

A Volga mellett, a Zsiguli-hegy közelében húzták fel az autógyárat, ahol beindult minden: őrületes iramban ment a gyártás, a legelső Zsigulit 1970. április 19-én rakták össze kézzel.

Fotó: Fortepan /Rádió és Televízió Újság

Eredetileg három modellt terveztek: a 2101-eset, a 2102-eset és 2103-asat, ezt követően további modelleket kreáltak, köztük a később legendássá vált kocka Ladát.

Fotó: Fortepan /Mujzer Péter

Az autó nevéről számos történet kering, senki nem tudja pontosan, miért lett Zsiguli a legelső modell (vélhetően a közeli hegy miatt). Az is csupán elmélet, hogy az export fontossága miatt keresztelték át Ladává, hiszen a Zsiguli nem volt egy eladható név nyugaton, emiatt csak belföldön használták.

Fotó: Fortepan 

Az első Magyarországon forgalomba helyezett Ladát Debrecenben adták át még 1971-ben. Ahogy Oroszországban, úgy itthon is sikertörténet lett az autóból.

Fotó: Fortepan /Magyar Rendőr

1989 előtt a Lada nemcsak sikk volt, de észszerű választás is: megbízható, viszonylag sportos, kényelmes autónak számított, a keleti blokkban igazi raliautó hírében álltak a hátsókerekes változatok (ez az állítás a mai napig tartja magát).

Fotó: Fortepan /Kiskos Vajk

A nyolcvanas évek magyar filmjei is előszeretettel használták a Ladákat: Bujtor István Ötvös Csöpi-filmjei szinte kitörölhetetlen emlékeket hagytak azokkal a vágóképekkel, ahol a rendőr Zsigulik felgyorsítva üldözik a sima, rosszfiúk által hajtott Zsigulikat.

 

A rendszerváltás sem tudta megfékezni a Lada-mániát, ám a kilencvenes évek közepére azért volt egy jelentős visszaesés a cég életében. Egyre több nyugati autó került be a magyar piacra, melyek mellett Zsiguli már nem volt annyira felejthetetlen, sőt, már olcsónak sem számított.

Fotó: Fortepan /Urbán Tamás

Ellenben őrülten népszerű típus lett a Lada Niva, ami 1977-ben jelent meg, jelenleg is gyártják.

Fotó: Fortepan /Magyar Rendőr

Az oroszok legnagyobb exportpiacává váltunk a kilencvenes évek végére: egymilliónál is több Lada volt a magyar utakon, köztük a rendőrség szolgálatában.

Fotó: Fortepan /Magyar Rendőr

De a 2008-as gazdasági világválság az anyacéget is érzékenyen érintette, így a magyarországi kivonulás, majd rövidke visszatérés után úgy fest, a Lada végképp eltűnik a magyar piacról, ahol elképesztő mértékű hatása volt az autózásra.

Fotó: Fortepan /Nagy Gyula

És hogy milyen mértékű, azt jól szemlélteti Draskovics András youtuber komoly nézettségű autótesztje, aki huszonéves fejjel ma is használható autót lát a nála jóval idősebb 1200S típusban.

 

Kiemelt kép: Fortepan /Nagy Gyula

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik