Június kilencedikén érkezett a LADA Hungary Kft. tájékoztatása, miszerint „a LADA márka új autó forgalmazása bizonytalan ideig felfüggesztésre került”, ám a szerviz, alkatrész és garanciális tevékenység továbbra is zavartalanul folytatódik majd a márkaszervizekben. A hivatalos álláspont az, hogy a többségi tulajdonos Renaul-Nissan-Mitsubishi szövetség befejezi az európai forgalmazást, kizárólag a készleten meglévő autókat lehet már csak értékesíteni.
2010-ben már kivonultak a magyar piacról, de 2015-ben visszatértek – egészen a júniusi utolsó fejezetig.
Az oroszok népautót szerettek volna gyártani a hatvanas években, így olasz mintára, a Fiat 124-est dolgozták át minimálisan, de ez eleinte nem működött, ugyanis az olasz alapokon nyugvó négykerekű nem bírta a szovjet utak és az időjárás strapáját – így még jobban oroszosítani kellett.
A Volga mellett, a Zsiguli-hegy közelében húzták fel az autógyárat, ahol beindult minden: őrületes iramban ment a gyártás, a legelső Zsigulit 1970. április 19-én rakták össze kézzel.
Eredetileg három modellt terveztek: a 2101-eset, a 2102-eset és 2103-asat, ezt követően további modelleket kreáltak, köztük a később legendássá vált kocka Ladát.
Az autó nevéről számos történet kering, senki nem tudja pontosan, miért lett Zsiguli a legelső modell (vélhetően a közeli hegy miatt). Az is csupán elmélet, hogy az export fontossága miatt keresztelték át Ladává, hiszen a Zsiguli nem volt egy eladható név nyugaton, emiatt csak belföldön használták.
Az első Magyarországon forgalomba helyezett Ladát Debrecenben adták át még 1971-ben. Ahogy Oroszországban, úgy itthon is sikertörténet lett az autóból.
1989 előtt a Lada nemcsak sikk volt, de észszerű választás is: megbízható, viszonylag sportos, kényelmes autónak számított, a keleti blokkban igazi raliautó hírében álltak a hátsókerekes változatok (ez az állítás a mai napig tartja magát).
A nyolcvanas évek magyar filmjei is előszeretettel használták a Ladákat: Bujtor István Ötvös Csöpi-filmjei szinte kitörölhetetlen emlékeket hagytak azokkal a vágóképekkel, ahol a rendőr Zsigulik felgyorsítva üldözik a sima, rosszfiúk által hajtott Zsigulikat.
A rendszerváltás sem tudta megfékezni a Lada-mániát, ám a kilencvenes évek közepére azért volt egy jelentős visszaesés a cég életében. Egyre több nyugati autó került be a magyar piacra, melyek mellett Zsiguli már nem volt annyira felejthetetlen, sőt, már olcsónak sem számított.
Ellenben őrülten népszerű típus lett a Lada Niva, ami 1977-ben jelent meg, jelenleg is gyártják.
Az oroszok legnagyobb exportpiacává váltunk a kilencvenes évek végére: egymilliónál is több Lada volt a magyar utakon, köztük a rendőrség szolgálatában.
De a 2008-as gazdasági világválság az anyacéget is érzékenyen érintette, így a magyarországi kivonulás, majd rövidke visszatérés után úgy fest, a Lada végképp eltűnik a magyar piacról, ahol elképesztő mértékű hatása volt az autózásra.
És hogy milyen mértékű, azt jól szemlélteti Draskovics András youtuber komoly nézettségű autótesztje, aki huszonéves fejjel ma is használható autót lát a nála jóval idősebb 1200S típusban.
Kiemelt kép: Fortepan /Nagy Gyula