Belföld koronavírus

Megnőtt az autósforgalom Budapest belvárosában

Ugyan nem mindenhol, de a központi, korábban fizetős övezethez tartozó pesti és budai részeken jelentősen több lett az autó az ingyenes parkolás bevezetése után.

Napok óta megy a vita, hogy az ingyenes parkolás bevezetése milyen forgalomnövekedést hozott Budapesten. Az intézkedésről a kormány döntött, a kerületi polgármesterekkel és a főpolgármesterrel szemben, akik nem támogatták a döntést, arra hivatkozva, hogy a lazítás miatt meg fog nőni az autóforgalom, és áttételesen a fertőzésveszély is nő, ha az emberek kimozdulnak otthonról. A másik oldal szerint viszont, ha autóval közlekednek az emberek, akkor a tömegközlekedés helyett teszik azt, így csökken a fertőzésveszély.

Az Index kikérte a forgalmi adatokat utcára lebontva a járvány előtti időszakról, valamint az ingyenes parkolás bevezetése előttről és utána, hogy eldőljön ez a vita.

A tények azt mutatják, hogy a kormány döntése valóban növelte a forgalom, tehát a polgármesterek joggal ellenezték azt.

A Waze applikáció valós idejű adatai szerint az ingyenes parkolás bevezetése után hétfőn az egy héttel korábbihoz képest 10-15 százalékkal nőtt meg a forgalom. Igaz volt ez kedden és szerdán is.

A Waze-adatokhoz hasonló eredményre jutott a Budapest Közút is, ahol a budapesti hidak forgalmának növekedését mérték az ingyenes parkolás bevezetésének első napján (hétfőn), és azt viszonyították az egy héttel korábbi hétfői, valamint egy járvány előtti átlagos hétfői nap forgalmához. Mivel a budapesti hidak forgalma leképezi a fővárosi forgalmat, itt is hozzávetőlegesen 10 százalékos növekményt mértek egy hét alatt.

A Budapest Közút közölte azt is, hogy egy normál, járvány előtti hétfő forgalmához képest a járvány alatti forgalom múlt hét hétfőn csak a korábbi 60-64 százaléka volt, ami a mostani hétfőn (az ingyenes parkolás bevezetésének első napján) 63-68 százalékra emelkedett. Tehát ha minél kisebb növekmény bemutatása a cél, az is igazat mond, aki azt állítja: a korábbi normál forgalomhoz képest a járvány ideje alatt csak 3 százalékpontos forgalomnövekedést eredményezett a lépés. Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár is utóbbi megközelítésben posztolt Twitteren csütörtök délelőtt.

Azonban ezek az adatok Budapest egészére vonatkoznak, márpedig nagy eltérések vannak egy külső kerület és egy belső kerület forgalmában. Mivel a fizetős részek a belvárosban és ahhoz közel vannak, így várható volt, hogy a forgalomnövekedés is ide koncentrálódhat. A TomTom autós navigációs eszközöket forgalmazó cég lokális adatai szerint ez így is lett, ami ezen az online böngészhető térképen jól látszik.

A térképen nagyon jól látszik, hogy hétfőn a főváros leginkább igénybe vett parkolási zónáiban, a II. kerület Víziváros, az V. kerületi Lipótváros, valamint a XIII. kerületi Újlipótváros utcáinak többségében 50 százalékot is meghaladta a forgalomnövekedés az előző heti hétfőhöz képest. 

A Nagykörút környékén a belső kerületekben is jelentősen megnőtt a forgalom a térkép szerint, valamint Budán a Gellért-hegyen, és a IX. a XI. és a III. kerület központi részein.

Kiemelt kép: Ivándi-Szabó Balázs /24.hu

Ajánlott videó

Olvasói sztorik