Március elején történt, hogy egy 13 éves kislánynak le kellett szállnia a HÉV-ről, mert elmondása szerint nem tudott jegyet venni az egyik megállóban lévő automatából, mivel az nem működött. Az eset sokakban felháborodást keltett, és az ellenőrt kárhoztatták, amiért leszállította a gyereket.
A BKK vizsgálatot indított az ügyben, amely most lezárult, és az erről tájékoztató levelet a kislány édesanyja továbbította nekünk is.
A HÉV-ellenőr a meghallgatásán máshogy mesélte a történetet, mint a kislány. Addig egyezik a két történet, hogy a lány azt mondta az ellenőrnek Budakalász megálló környékén, hogy azért nincs a Budapest határain kívülre is érvénye kiegészítő jegye, mert nem működött a jegy- és bérletautomata a Margit hídnál, és úgy tudta, hogy a HÉV-en is meg lehet venni a jegyet.
Az ellenőr elmondása szerint a kislány Budapest belterületére érvényes jegyet, vagy bérletet sem mutatott neki, ezért az ellenőr azt mondta, hogy ebben az esetben pótdíjat kell fizetnie a lánynak, de hagyta tovább keresni a jegyét. Az ellenőr történetének az a vége, hogy a kislány megkérdezte, leszállhat-e, amire ő azt mondta, hogy igen, ez is egy lehetőség.
A lány története szerint viszont volt bérlete a lánynak – arról nincs szó, hogy ezt meg is mutatta-e –, de a rossz automatás történet ellenére felszólította őt az ellenőr, hogy szálljon le a HÉV-ről. Az eset ráadásul este történt, és a kislánynak a telefonja is le volt merülve, így a szüleit sem tudta értesíteni.
A HÉV-jegyellenőr elmondása szerint igyekezett megértően viselkedni az ön lányával, hiszen egy gyermekről van szó
– áll a BKK levelében, amely végül arra a konklúzióra jut, hogy „a két fél nem ugyanúgy emlékszik a történtekre, és bejelentéséhez sem mellékelte az érvényes bérlet másolatát, ezért a BKK Zrt. egyik fél szavát sem vonhatja kétségbe”.
Az anya elmondta nekünk, hogy nem tudták, hogy csatolni kell a bérlet másolatát a bejelentéshez, de ezt azóta pótolták is. Viszont szerinte nem igaz, amit az ellenőr mond, mert a lánya kifejezetten azt kérte, hogy maradhasson a HÉV-en, mert siet. Az anya szerint általános gyakorlat, hogy ilyen esetekben leszállítják az embereket a járművekről.
A tapasztalatok szerint az érintett jegyellenőrre nem jellemző a leírt viselkedés, ebben az esetben is igyekezett toleráns lenni, és időt hagyni a kislánynak arra, hátha mégis talál magánál egy használható jegyet. Az említett HÉV-jegyellenőr a munkáját mindig lelkiismeretesen végzi, és ezúttal is a szabályoknak megfelelően járt el
– állítja ezzel szemben a BKK. A cég egyébiránt már korábbi válaszában is jelezte, hogy nem stimmel szerintük minden a lány sztorijában.
A BKK ellenőrizte, hogy a kérdéses időpontban valóban volt-e valami hiba az automatákkal, és arra jutottak, hogy „a Margit hídnál lévő négy automata között valóban volt olyan, amelyeknek a rendszere azt jelezte, hogy manipulálták, azonban ez csak néhány percig tartott, így nem sokkal a manipuláció után készpénzt és bankkártyát is elfogadott. Emellett azonban volt olyan készülék is, amely folyamatosan működőképes volt, egészen az éjszakai zárásig”.
Ezt azonban nem írták le konkrétan, hanem úgy fogalmaztak, hogy „a körülmények vizsgálata alapján úgy tűnik, hogy a gyermek és az ellenőr között félreértés történhetett. A BKK Zrt. természetesen megérti a szülők aggodalmát, ezért felhívta a jegyellenőrök figyelmét arra, hogy a gyermekeket érintő esetekben még körültekintőbben intézkedjenek”.
A BKK végezetül sajnálatát fejezte ki az eset miatt:
bízunk benne, hogy a jövőben nem lesz hasonlókban része sem önnek, sem gyermeküknek. Amennyiben úgy érzi, hogy a történtekkel kapcsolatban további egyeztetés szükséges, egy személyes találkozót javaslunk a BKK Zrt. vezető munkatársaival.
Kiemelt kép: MTI / Máthé Zoltán