Orbán Viktor csütörtök délelőtt az április országgyűlési választás óta először tartott olyan sajtótájékoztatót, ahol néhány nem beengedett médium kivételével hosszan kérdezhették az újságírók a miniszterelnököt. Az eseményt percről percre közvetítettük: a sajtótájékoztatón sok minden szóba került Orbán körének elképesztő gazdagodásától, a túlóratörvényen és az uniós ügyeken át, egészen a jobboldali médiaholding közérdekből nemzetstratégiai fontosságúvá lett létrehozásáig.
A hatalmas médiaholdingról kérdezte az AP újságírója is Orbánt, aki szerint még így is médiaellenszélben kell dolgoznia, és a reggeli sajtószemlékben nagyon sok kormánykritikus hang van, és szerinte többségben vannak az ilyen hangok.
Az újságíró azt válaszolta:
ez lehet, hogy azért van, mert azok a kormánykritikus médiumok, akik függetlennek mondják magukat, mind a saját szempontjukból adják le a híreket. Azok meg, amik a kormányt támogatják, egyre összehangoltabban ugyanazt mondják, hiába vannak 476-an. Ha megnézzük a megyei lapokat, mindenhol ugyanaz az önnel [készült] interjú jelenik meg, mindenki ugyanazt a kormányt támogató mondatokat mondja.
Az Index szúrta ki, hogy ekkor Orbán nevetgélve Kovács Zoltán államtitkár felé fordult, és annyit súgott oda:
Még szép!
A vidéki lappiac leigázása 2016 őszén kezdődött, Mészáros Lőrinc akkor vásárolta fel a 12 megyei újságot kiadó Mediaworksöt, majd 2017 nyarán Andy Vajna megvette a Kisalföldet és a Délmagyarországot is kiadó Lapcom Zrt.-t, a Népszabadságot kivégző Heinrich Pecina pedig megszerezte a Russmedia nyomtatott üzletágát, köztük három, észak- és kelet-magyarországi napilapot.
A megyei lapok olvasottsága ezzel a folyamattal párhuzamosan zuhanórepülésbe kezdett, de ez mit sem változtat azon, hogy így ellenzéki vélemények nem jutnak el ilyen formán a megyei lapok olvasóihoz.
A megyei lapok végül a nonprofit alapon működő Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnál kötöttek ki, amit röviden jobboldali médiaholdingnak szokás nevezni. Ezzel a lépéssel még egy fokkal központosítottabb lett a Fidesz médiája, így valóban „még szép”, hogy egyszerre ugyanazok a tartalmak jelennek meg a különböző lapokban.
Orbán a sajtótájékoztatón egyébként az alapítvány nonprofit jellegével magyarázta, hogy nem vizsgálta sem a Gazdasági Versenyhivatal, sem a Médiatanács az egészen szokatlan piaci koncentrációt eredményező médiapiaci manővert.
Kiemelt kép: 24.hu/Bielik István