Belföld
Debrecen, 2017. május 15. 
A földi személyzet tagja helyére irányítja a Wizzair érkező gépét a Debrecen nemzetközi repülőtéren, melynek megnyitásának első hét évében megtízszereződött a forgalma. Az aktív turizmus idején, május és szeptember között további 15 százalékos utasforgalom növekedés várható. 
MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemű – különösen szerzői jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítője közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelőssége e körben kizárt.

Jön a BMW, Debrecen visszavenné a repülőterét, amit Kósáék passzoltak el

Öt év alatt 2,4 milliárd forintot tolt a kormány a debreceni repülőtérbe, aminek üzemeltetési jogát Kósa Lajosék 2011-ben eladták. Változott a széljárás, változott Debrecen véleménye.
Korábban a témában:

Szerezzen többségi tulajdont Debrecen önkormányzata a repülőteret üzemeltető Airport-Debrecen Kft.-ben (AD) – ezt javasolja Papp László fideszes polgármester a napokban benyújtott előterjesztésében. Jelképes, maximum 5 millió forintos vételárról van szó, amiért majdnem 50 százalékos üzletrészt kérnek majd el a debreceni logisztikakirálytól, a milliárdos Herdon Istvántól. Egy jelenleg csont veszteséges cégből, de állítólag ez nem lesz mindig így.

Úgy tudni, a repülőtér környékén sokmilliárdos fejlesztéseket elvégzett és az önkormányzattal szorosan együttműködő Herdon nem fog kapaszkodni az üzemeltető cégbe, annak ellenére, hogy a folyamatos veszteség után két év múlva több mint egymillió utast és nyereséget ígér az üzleti terv. Ráadásul  óriásbefektető érkezik hamarosan a városba, és bizonyára ez is hajtani fogja a légi forgalmat.

Idén júliusban jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter, hogy a BMW több mint egymilliárd eurós befektetéssel autógyárat épít a Debrecen melletti 400 hektáros területen. Románia és Szlovákia is versenyben volt a beruházásért, a magyar települések közül Miskolc jött számításba, de alulmaradt, a döntő érv pedig Debrecen mellett állítólag a repülőtér volt.

Az előterjesztés szerint

további fejlesztések, beruházások szükségesek, amelyek meghaladják a jelenlegi üzemeltető többségi tulajdonosának kapacitásait, erőforrásait, ezért célszerű az önkormányzatnak az AD Kft.-ben többségi befolyást szereznie. A többségi érdekeltség biztosítaná, hogy az önkormányzat megfelelő ráhatással legyen a repülőtér működésére, a támogatás felhasználására és a mindennapi üzemszerű működésre.

Debrecen, 2017. május 15. 
Érkezõ utasok. Megnyitásának elsõ hét évében megtízszerezõdött a Debreceni nemzetközi repülõtér forgalma. Az aktív turizmus idején, május és szeptember között további 15 százalékos utasforgalom növekedés várható.
MTVA/Bizományosi: Oláh Tibor 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítõje közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.
Fotó: Oláh Tibor / MTVA

Veszteséges volt, Kósáék eladták, veszteséges, most visszavennék

Herdon István

A napi.hu 100 leggazdagabb magyart bemutató listáján Herdon István 28 milliárd forintos becsült vagyonával a 39. helyre került. Az ipari infrastrukúra- és ingatlanfejlesztésben érdekelt, közgazdász végzettségű vállalkozó először 2012-ben került fel a listára, akkor 7,2 milliárdos becsült vagyonnal .

Nagyjából így szólt az érvelés akkor is, amikor 2011-ben az üzemeltető céget eladta az önkormányzat. Akkor arra hivatkoztak, hogy a fejlesztéseket csak magánbefektető tudja megoldani.

Kósa Lajos még fideszes polgármesterként felvetette a légikikötő vagyonelemeinek teljes értékesítését, de végül finomítottak a privatizáción. A debreceni repülőtér az önkormányzaté maradt, csak az üzemeltetés többségi tulajdonát értékesítették, elfogadták Herdon Istvánék ajánlatát. Az értékesítést azzal magyarázták, hogy a repülőtér veszteséges, a fejlesztéshez szükséges tőkét csak magánbefektető tudja biztosítani, a vevő, a Xanga csoport érdekeltsége pedig átvállalta az évi 200 milliót is meghaladó veszteséget. Az AD Kft.-ben azóta az önkormányzat a Debreceni Vagyonkezelő Zrt.-n keresztül kisebbségi tulajdonos, 74,98 százalékos üzletrészt birtokol az Airport Debreceni Holding Vagyonkezelő Kft. Utóbbi a Herdon István többségi tulajdonában lévő, kockázati tőkebefektetői Xanga csoport érdekeltsége.

A polgármester javaslata alapján most Herdonék tulajdonrészének 49,96 százalékát venné át az önkormányzat maximum 5 millió forintért, így Debrecen 74,98 százalékos többségi befolyáshoz jutna.

Jött az utas és az állami pénz is

A debreceni légikikötő forgalma látványosan nőtt az utóbbi években, miután a WizzAir rárepült a vidéki repülőtérre, a 2011-ig jellemző évi 50 ezernél is kisebb utasszám 2017-re 318 184 főre nőtt. Ám a repülőtér-üzemeltető még egyetlen fillér nyereséget sem hozott. A 2017-es évet 211 millió forintos veszteséggel zárta, az utóbbi 5 évben pedig összesen több mint egymilliárd forint mínuszt mutatott ki, így eddig a tulajdonosok és az állami támogatások tartották lélegeztetőgépen. A tavalyi mérlegbeszámolóban is leírták:

mivel a társaság a tevékenységre jellemző magas általános költségei az árbevételből nem térülnek meg, így a tevékenység folyamatosan veszteséges. A veszteségeket pályázati úton elnyert támogatásokkal és a tulajdonosok által rendelkezésre bocsájtott kölcsönök útján finanszírozzák.

A lyukak befoltozására áprilisban 30 millió forint pótbefizetéssel pumpáltak pénzt a társaságba, legutóbb pedig azt határozták el a tulajdonosok, hogy a veszteséget tőkeleszállítással rendezik. Hogy a jegyzett tőke megfeleljen a törvényi előírásoknak, 347,4 millió forintról 152 millió forintra, azaz 195,4 millió forinttal leszállítják.

Ami a lélegeztetőgépet illeti, 2017-ben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium 300 millió forintot adott az AD Kft.-nek a repüléstájékoztató szolgálat, a fegyveres biztonsági őrség, a védelmi ellenőrzés, valamint a tűz- és katasztrófavédelmi tevékenység támogatására. Év végén személyi juttatásokra 60, dologi kiadásokra 176 millió forint kiegészítő támogatást ítélt meg a kormány. Decemberben derült ki, hogy  az Európai Bizottság jóváhagyta a repülőtérnek szánt 1,2 milliárd forintos állami támogatást. A G7 összegzése szerint

 a kormány a repülőtér fejlesztését és üzemeltetését 2,4 milliárd forinttal támogatta az elmúlt öt évben.

A polgármester előterjesztésében szebb jövőt vizionál: a 2018-ra tervezett utaslétszám 350 ezer fő, míg a WizzAir 2018 decemberi második bázisgépének üzembe állítása után 2019-re eléri a 700 ezret, a 2020-as évek elejére pedig egymilliónál is több utas fordulhat meg a debreceni repülőtéren. Úgy tudjuk, a repülőtér évi egymilliós utasforgalom fölött már nyereségessé válik, ehhez viszont az infrastruktúra fejlesztése mellett szükség lenne a terminál bővítésére is.

A folyamatos és meredek utasszám-növekedés mellett az egymilliós forgalom alatt borítékolható veszteségek kezeléséről viszont nincs szó a polgármesteri előterjesztésben. Sőt a jelenlegi veszteségrendezési eszköztárból is kivenne egyet: javasolja, hogy a repülőtér-üzemeltető társasági szerződésből töröljék a pótbefizetési kötelezettséget, ami eddig a tulajdonosokat, így az önkormányzatot is terhelte.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

View of the Cerro Azul, in the Serrania La Lindosa -which had been declared Protected Archaeological Site of Colombia last May- in the Amazonian jungle department of Guaviare, Colombia, on July 2, 2018. 
Both the Serranias of Chiribiquete and La Lindosa had been closed to outsiders for many years during the armed conflict and are now opening up to scientific research.  / AFP PHOTO / Diana Sanchez

Egy lépésre vagyunk az összeomlástól

Kommentek

Pusztazámor, 2012. május 24.
A Pusztazámori Regionális Hulladékkezelő Központ lerakójának tetején ürít egy kukásautó. A Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. kukásautói szállítják a Budapesten keletkezett szemét egy részét a telepre.
MTI Fotó: Máthé Zoltán
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.