Belföld
Budakeszi, 2015. december 31.
Keszy-Harmath Zoltán repül magyar gyártású, Apollo Fox típusú repülõgépével a farkashegyi repülõtér felett 2015. december 31-én. A pilóta körberepülné a világot a könnyûszerkezetes repülõvel. Az útra 2017 májusában szeretne elindulni feleségével, a tervek szerint nyugati irányba indulnának el Farkashegyrõl, és három hónappal késõbb érkeznének vissza.
MTI Fotó: Illyés Tibor

Hetek óta nincs orvos, aki elbírálná a repülőpilóták engedélyét

Baksa Roland
Baksa Roland

újságíró. 2018. 07. 25. 10:20

Ahogyan az autóvezetők jogosítványát is időnként meg kell újítani, a repülőgép-pilótáknál is bizonyos időközönként lejár a repülési engedély. Az esetek zömében repülőorvos vizsgálja meg az engedély meghosszabbítása miatt nála jelentkező pilótát (30 repülőorvos, illetve 2 repülőorvosi központ van az országban), de ha valamilyen egészségügyi kockázat merül fel, bármilyen okból gyógyszert szed a pilóta (akár cukorbeteg vagy magas vérnyomása van), akkor hatósági repülőorvos bírálja el az engedélykérelmet. Akkor is az ő szava a döntő, ha a „normál” repülőorvos nem tudja eldönteni, hogy a nála megjelent személy alkalmas-e pilótának, vagy ha a páciens vitatja a repülőorvos alkalmassággal kapcsolatos döntését.

Illetve csak bírálná el, csak lenne döntő az ő szava, mert

több hete nincs ilyen hatósági repülőorvos – értesült a 24.hu. Az előző hatósági orvos szerződése lejárt, és azért nem tudták eddig meghosszabbítani a szerződést vagy új orvossal szerződni, mert Orbán Viktor átalakította a kormányát.

A légügyi hivatalt is magában foglaló közlekedési hatóság a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium alá tartozott, az NFM azonban májusban megszűnt. Feladatait alapvetően két miniszter között dobták szét az újonnan megalakult kormányban, a légügyi hatóság a Palkovics László által irányított Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz került. Azonban a hatósági repülőorvos lejárt szerződése miatt keletkezett űrt több hete nem sikerült befoltoznia az új tárcának.

Ezt virágnyelven el is ismerték. A minisztérium azt írta lapunk érdeklődésére, hogy

a hatósági eljárások nyilvánvalóan speciális szaktudás meglétét is feltételezik a légiközlekedési hatóság részéről. Az ezt biztosító jogviszony meghosszabbítása, a kapcsolódó engedélyezési folyamatok elhúzódása miatt a szükséges szakértelem átmenetileg nem áll rendelkezésre.

Mivel bármilyen repülőt (legyen az nagy teher- vagy személyszállító, de akár kis kétüléses gép vagy mezőgazdasági munkákat végző repülő) vezető pilótára érvényes a fenti szabály, azaz ha valamilyen apróbb, gyógyszerszedést megkövetelő, de a vezetési képességét nem veszélyeztető betegsége van, akkor hatósági repülőorvos nyomja rá a pecsétet az engedélyére, így sokaknak okozhatott fejfájást az elmúlt hetek kormányzati teszetoszasága. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium azonban titkolja, hogy hány érintett lehet, vagyis hány pilóta kénytelen várni. Annyit írt csak a terület új gazdájaként a tárca, hogy

az engedélyezési folyamat következő hetekben várható lezárultával a légiközlekedési hatóság – a vonatkozó jogszabályok szerinti ügyintézési határidőre is figyelemmel – haladéktalanul megteszi a szükséges intézkedéseket az ügyek mielőbbi lezárása érdekében.

Kiemelt kép: Keszy-Harmath Zoltán repül magyar gyártású, Apollo Fox típusú repülőgépével a farkashegyi repülőtér felett 2015. december 31-én. MTI Fotó: Illyés Tibor

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Kijini Primary School students learn to float, swim and perform rescues on Tuesday, October 25, 2016 in the Indian Ocean off of Mnyuni, Zanzibar.
—
Daily life in the Zanzibar Archipelago centers around the sea, yet the majority of girls who inhabit the islands never acquire even the most fundamental swimming skills. Conservative Islamic culture and the absence of modest swimwear have compelled community leaders to discourage girls from swimming. Until now.

For the past few years, the Panje Project has made it possible for local women and girls to get into the water, not only teaching them swimming skills but aquatic safety and drowning prevention techniques. The group has empowered its students to teach others, creating a sustainable cycle. Students are also provided full-length swimsuits, so that they can enter the water without compromising their cultural and religious beliefs.

While the wearing of full-length swimsuits may be seen as subjugation, donning one in order to learn a vital life skill, which has long been and would otherwise be forbidden, is an important first step toward emancipation. Education — whether it be in or out of the water — serves as a springboard providing women and girls the empowerment and tools with which to claim their rights and challenge existing barriers.

The rate of drowning on the African continent is the highest in the world. Still, many community leaders have yet to warm up to the idea of women and girls learning to swim. The swimming lessons challenge a patriarchal system that discourages women from pursuing things other than domestic tasks. It is this tension of the freedom one feels in and under water juxtaposed with the limitations imposed upon Zanzibari women that is at the heart of this series.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.