Július 1-jétől már csak olyan étel- és italautomaták üzemeltethetőek, amelyeket felszereltek automata felügyeleti egységgel (AFE), amelyen keresztül a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) nyomon követheti az automaták forgalmát.
Az átállás megtörtént, azonban rengeteg a gond
– ez derül ki a hvg.hu cikkéből, amelyhez italautomaták üzemeltetőivel beszéltek.
Több üzemeltető is arról számolt be, hogy rengeteg a műszaki hiba, mióta betették az egységeket a gépekbe. Egyikük azt mesélte, hogy a rendszer gyakorlatilag a legegyszerűbb, érmés vásárlás esetén működik csak. Akkor, ha a berendezésen van PayPass vagy papírpénzolvasó, rengeteg a hiba:
nagyon gyakran rosszul ad vissza az automata, rossz áron adja ki a terméket, nem fogadja el a bedobott pénzt, lefagy.
Van olyan cég, ahová napi 10-15 hibabejelentés fut be, ami havi szinten milliós veszteséget jelent.
A rendszer felügyeleti szolgáltatójának a Magyar Postát jelölték ki – ki tudja, miért –, viszont az üzemeltetők szerint sem telefonjaikra, sem emailjeikre nem reagál a Posta, ha hibákat jeleznének nekik.
Az átállás oda vezetett, hogy sok vállalkozó egyszerűen leszerelte az automatáit, mert nem érte meg őket üzemeltetni, ugyanis az AFE beszerelése mellett 8500 forint adattovábbítási díjat is fizetniük kell utánuk.
Kiemelt kép: MTI/Marjai János