Belföld

Tarlós szerint nem rozsda, hanem olajfolt van az orosz metrón

A főpolgármester szerint meg kell fontolni, hogy közérdekű munkát vagy elzárást szabjanak ki azokra, akik életvitelszerűen tartózkodnak az utcán.

Nem rozsda, hanem a mosásnál ottmaradt olajfolt – ezt mondta Tarlós István főpolgármester az MTI szerint arról a szennyeződésről, amit a felújított orosz metrószerelvényeken fedeztek fel.

Beszélt arról, hogy a 3-as metró északi szakaszának műszaki átadás-átvétele jövő decemberben történhet meg, ezután következnek a déli, végül a középső szakasz állomásai. Az utóbbiakra várhatóan jövő év elején jelennek meg a tenderek, 2018 nyarán várhatók a szerződéskötések. A déli szakasz állomásain a munka 2018 harmadik negyedévében indulhat és 16 hónapig tart, a középső szakaszon pedig legkorábban 2019 negyedik negyedévében kezdődhet meg az állomások felújítása.

A főpolgármester szerint a közvélemény megelégedésével zajlik a metrópótlás, „az egyesek által annyira vágyott kaotikus állapotokkal” ellentétben.

Kitért arra, hogy a Római-partra tervezett védmű nyomvonaláról néhány hónapig még folyhat vita. Elmondta, a főváros felkért egy „tudós társaságot”, amiben három egyetemi tanszék, a vízügyi főigazgatóság és a tájépítészek egyik professzora is részt vesz. A grémium megbeszélésein a part menti nyomvonalat támogatók és ellenzők képviselői is részt vehetnek megfigyelőként. Emellett a Fővárosi Csatornázási Művek megbízott egy mélyépítési tervezőcéget, hogy készítsen még egy részletes összehasonlító szakvéleményt a Nánási út-Királyok útjai nyomvonalra.

Tarlós szólt a 2021-ig megvalósítható nagyprojektekről is pénteki sajtótájékoztatóján, ezek között említette a Lánchíd és a Váralagút felújítását. Ez 29 hónapot vehet igénybe, 2018 harmadik negyedévében kezdődhet. 2018 második negyedévében kezdődhet a BAH csomópont felüljárójának felújítása is, azt viszont mindenképpen el akarják kerülni, hogy amíg zajlik a metrófelújítás, a Lánchidat, az Alagutat és a BAH csomópontot is egyszerre zárják le. A tervek között szerepel a rakparti aluljárók felújítása, valamint a belvárosi és városligeti távfűtővezetékek átépítése is – közölte.

Kérdésre válaszolva elmondta: nem elképzelhetetlen, hogy a Bálna eladásából befolyó összeg valamekkora részét a 3-as metró akadálymentesítésére fordítsák, ha ennek nincs jogi akadálya.

Szóba kerültek a hajléktalanok is, a főpolgármester szerint közülük csak az nem kap ellátást, aki nem hajlandó igénybe venni. Azt is mondta, ahol több százezer ember megfordul naponta, például a metróállomások aluljáróiban, ott „rendnek kell lenni”. Januárban a BRFK, a Máltai Szeretetszolgálat és az ombudsman bevonásával tanácskoznak erről. Tarlós azt mondta, emberséges megoldást akarnak, de a városban rendet is. Rámutatott, hogy a fővárosi kezelésű közterületeken továbbra is szabálysértés életvitelszerűen tartózkodni, ezért közérdekű munka, ha pedig valakit hat hónapon belül már kétszer felelősségre vontak emiatt, elzárás is kiszabható. Eddig a főváros nem élt ezzel a lehetőséggel, de Tarlós szerint meg kell fontolni, hogy a jövőben alkalmazzák-e.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik