Belföld

Kilóghat a sofőr feneke az ágyról, ha nem kamionnal van

Spanyolországban futott össze egy magyar sorstársával a Szili furgonnal Vlog szerzője, aki maga is furgonsofőr. Felháborították a másik sofőr munkakörülményei, ezért ki is posztolta a sztorit.

Dióhéjban: a másik furgonos járatta éjszaka a fűtést, de lemerült az akkumulátora. Dideregve kérte meg reggel a vloggert, bikázza be a járművét. Kiderült, az aksi már egy ideje gyengélkedett, de hiába panaszkodott, a főnöke nem volt hajlandó kicserélni. Így éjszaka háromóránként be kellett indítania az autót, hogy töltse az aksit. Aznap azonban a fáradságtól beájult, így lemerült a kütyü.

Az állófűtést pedig azért kellett járatnia, mert a fülke hátfalát kivágták és ezt a lemezt függesztették fel „ágy” gyanánt, ráadásul a fekhely egy légtérben van a raktérrel, tehát ha 0 fok van akkor a sofőr 0 fokban kell, hogy aludjon.

Forrás: Szili furgonnal Vlog

A sofőrtárs azt is elmondta, hogy ha elfogy az étele, nem mehet el a kocsival vásárolni, mert levonnak a béréből, így inkább gyalog szokott nekivágni. És a késésekért járó kötbért is ráterhelik. A konkrét esetben pár óra késés miatt 1000 euró (310 ezer forint) levonást helyeztek kilátásba.

Külön műfaj

A furgonozás külön műfaj: nagyon rövid időt kapnak arra, hogy eljussanak A-ból B-be, és emiatt aludni is alig marad idejük. Egyes cégek még azt is elvárják, hogy ne az autópályákon menjen, hanem annak díját is spórolja meg a sofőr.

 A furgonok a kamionok kistestvérei: 3,5 tonnás járművek, amelyeket B kategóriás jogosítvánnyal is lehet vezetni. Általában sürgősségi szállításra használják, és nincs bennük menetíró készülék (tachográf) sem. A vezetési időt kizárólag papíron vezetik a sofőrök, ami mellett nem igazán számon kérhető a pihenőidők betartása.

A vlogger ki volt akadva, hogy ami történt sofőrtársával, azt ma vállalkozók simán megtehetik. De vajon tényleg megtehetik?

7,5 tonna alatt bármit lehet

A hivatásos gépkocsivezetők munkavégzéséről az AETR-szabályok rendelkeznek, ide értve a vezetési és pihenőidő szabályait – tájékoztatott a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE). Ezek a szabályok azonban csak a 7,5 tonna feletti, tachográffal kötelezően felszerelt járművekre vonatkoznak. A kamionok sofőrjeivel szemben esetleges ellenőrzés során el is járhatnak a hatóságok, ha megsértik a jogszabályt.

A legutóbbi hónapok fontos intézkedése éppen az volt, hogy egyes EU-tagállamok megtiltották, hogy a heti rendszeres pihenőidőt a kabinban töltsék a gépkocsivezetők. Helyette szállodába kell(ene) menniük a kamionosoknak. A 45 órás pihenőre vonatkozó szabály megsértése miatt pedig súlyos pénzbírságot kaphat a járművezető és az őt foglalkoztató cég is.

800 ezerért aludhatnak a kamionban a sofőrök
Ha akarnának sem tudnának megfelelni az új német szabályoknak a Nyugat-Európába szállító magyar cégek. Olyasmit kérnek számon rajtuk ugyanis, ami nincs.

Hasonlóan komoly bírsággal és szankciókkal jár az AETR-szabályok megszegése is. Az MKFE kommunikációs menedzsere, Árvay Tivadar ezért állítja, hogy ezeket nem szegik meg sem a gépkocsivezetők, sem a munkaadók. De ugye ezek a szabályok nem vonatkoznak a furgonosokra, csak a 7,5 tonna feletti járművekre. Vagyis

miközben a kamionsofőrök éjszakai nyugalmát foggal, körömmel védenék, a hasonló munkát végző furgonosokkal bármit lenyelethet a munkáltatójuk. 

Kettőn áll a vásár

Értettük, hogy a nyerges vontatókra vannak csak szigorú szabályok, de nem akartuk elhinni, hogy alatta tényleg bármi megengedett, ezért megkérdeztük, van-e bármilyen előírás arra, hogyan kell elhelyezni az autóban alvó furgonsofőröket. De tényleg nincsenek kőbe vésett szabályok. Egy 3,5 tonnás furgonnál a sofőrre nem érvényesek a vezetési és pihenőidőkre vonatkozó szabályok, ezért ebből a szempontból a hatóságok sem ellenőrzik őket.

A 3,5 tonna alatti járműveknél a Munka Törvénykönyve kiküldetésre vonatkozó szabályai alkalmazhatóak csak, ha a munkavégzés kiküldetésnek minősül. Ilyenkor a munkáltató a jogszabály szerint köteles megfizetni a felmerülő szükséges és igazolt többletköltségeket. Ilyen lehet például:

  • a szállás-,
  • az utazási és
  • az ügyfelekkel igénybe vett élelmezési költség.

Mindez azonban a munkaadó és munkavállaló közötti szerződés alapján történhet meg.

Büntethető a késés

A késés miatti levonást is firtattuk. Az MKFE előrebocsátotta: a fuvarozó és a megrendelő közötti szerződés tartalmazhat késedelemre vonatkozó kötbért. De néhány órás késésért extrémnek tűnik szerintük az 1000 eurós levonás. Ilyen leginkább azoknál a “just in time” fuvarfeladatoknál fordulhat elő, ahol a késedelem miatt esetleg leáll egy üzemben a gyártósor. A munkaszerződés (vagy a kollektív szerződés) egyébként külön szabályozhatja az ilyen típusú levonásokat. Amennyiben a munkavállaló jogszerűtlennek tartja a levonást, jogorvoslatot kérhet – tanácsolta az MKFE.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik