Belföld
BRUSSELS, BELGIUM - APRIL 27: A billionaire investor George Soros meets with European Union Commission President Jean Claude Juncker (not seen) in Brussels, Belgium on April 27, 2017. 
 Olivier Hoslet / EPA / Pool / Anadolu Agency

Telitalálat volt a Fidesztől a sorosozás

24.hu
24.hu

2017. 11. 15. 08:58

A Policy Agenda a magyar internetes hírportálok, blogok közösségi médiában kifejtett hatása alapján elkészítette az elmúlt három hónap belpolitikai trendelemzését. Ez alapján az látszik, hogy a „sorosozás” és a „Soros-terv” az egyik legnagyobb hatást kiváltó ügy a belpolitikai témák közül. Ezzel azt érte el a Fidesz, hogy az általa megszabott tematika érvényesül. Ezzel szemben nincsen ellenzéki kulcsszó, üzenet, amely érdemben hatna (akár negatívan, akár pozitívan) a választókra.
Korábban a témában:

A Soros-terv fejlődéstörténete

A Soros-terv, mint kifejezés a médiában Orbán Viktor júliusi beszédét követően jelent meg. Ezt követően folyamatosan növekedett azoknak a cikkeknek, bejegyzéseknek a száma, amelyek ezzel foglalkoztak. Októberben már hétszer annyi írás foglalkozott az interneten ezzel a témával, mint a „Soros-terv” belpolitikai születésének pillanatában, azaz júliusban.

Érezhető egy változás is, főleg a kormánypárti online médiában, amely már nem önmagában Soros Györggyel foglalkozik, hanem kontextusba helyezi a miniszterelnök Tusványosi iránymutatása alapján. Így a Soros-terv, mint belpolitikai műszó megjelent a magyar médiában, és leváltotta a szimplán Soros Györgyről szóló írásokat.

A részletesebb elemzés során három kulcsszó (és annak mutációi) alapján vizsgáltuk a híreket, és azt, hogy a közösségi médiában milyen hatást gyakorolnak. A legnépszerűbb (legtöbb megosztást, kommentet, like-ot kapta) írások a migránsokkal kapcsolatosak, mint hívószóra erre reagáltak a legtöbben. Ez a „Soros-terv megjelenése” után is így maradt. Azaz még mindig ez a legerősebb üzenet.

Budapest, 2017. november 12.
Orbán Viktor miniszterelnök, a Fidesz újraválasztott elnöke felszólal a párt XXVII., tisztújító kongresszusán a budapesti Hungexpón 2017. november 12-én. Orbán Viktort egyhangúlag, 1358 szavazattal választották újra pártelnöknek.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd
Alternatív és valódi valóságok a Fidesz kongresszusáról
Nem a pártelnök-választás volt a legnagyobb verseny a vasárnapi Fidesz-kongresszuson, hanem az, hogy ki tudja tovább feszíteni a húrokat a valóság hegedűjén.

Kinek jó a „Soros-terv”?

Egyértelmű, hogy amikor egy hír hatással van az internetet használókra, akkor annak éppen megosztó jellegű tartalma miatt válik azzá. Ebből a szempontból nem lehet azt mondani egyértelműen, hogy minél nagyobb a hatásfoka egy „Soros-tervvel” foglalkozó hírnek, annál kedvezőbb a kormányra nézve.

Ebben a témában az elmúlt három hónapban a 100 legnépszerűbb (azaz legtöbb megosztást, like-ot, kommentet kapó) hírt külön is megvizsgáltuk. A kormánypárti média interpretációjában megjelent írások az összes megosztásnak, kommentnek, like-nak mindössze 34 százalékát tették ki.

Ebből is következik, hogy a Soros-terv kifejezést átvette a nem kormánypárti vagy kormányközeli média. Ennek is köszönhető, hogy nem csak a kormány álláspontját támogató interpretációkat lehetett már csak olvasni ennek kapcsán.

Soros mindent visz?

Teljesen egyértelmű az adatok alapján, hogy a migránsozás, és a hozzá kapcsolódó politikai termékek, mint a Soros-terv vagy sorosozás, nincsen olyan hatással a hírfogyasztókra, mint akár egy évvel ezelőtt.

Az előző év azonos időszakával összehasonlítva 22 százalékkal csökkent a közösségi médiában az aktivitás, azaz most már – legalábbis az online térben – nincsen akkora jelentősége a kérdésnek.

Ezzel együtt ez az ügy alapvetően meghatározza a politikai napirendet. Az ellenzék nem tud, akár megközelítő erősségű ügyet vele szemben felhozni. A Jobbik által kezdeményezett „Bérunió” kb. 60 ezer megosztást, kommentet, like-ot hozott, míg az egyik fő ellenzéki téma, az igazságos választási rendszerért való küzdelem ennél is kevesebbet.

Jól mutatja a Soros-terv megalapozottságát, és ténylegesen belpolitikai műszó funkcióját, hogy a V4 országok és Románia internetes hírportáljainak adatelemzése alapján csak magyar kontextusban lehet ezzel a kifejezéssel találkozni. Maga Soros György is sokkal kisebb hatásfokkal jelenik meg ezekben az országokban.

Szemléletesen mutatja ezt, hogy miközben augusztus és október között 550 ezer megosztást, like-ot, kommentet kaptak Magyarországon a Soros Györggyel vagy a Soros-tervvel kapcsolatos hírek, addig Csehországban, Lengyelországban, Szlovákiában, Romániában ez a szám összesen 133 ezer volt.

Kiemelt kép: Euopress/Epa/EPA/Pool/Anadolu Agency/Olivier Hoslet

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

ILLUSTRATION - A young man holds a smartphone displaying an erotic photo of a young woman in Hanover, Germany, 31 October 2013. Many headmasters from Cloppenburg have warned parents against the new trend of 'sexting', an act of sending sexually suggestive photographs between mobile phones or upload them to social networks. Photo: JULIAN STRATENSCHULTE
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.