Olvasónk július végén Budapestről Kaposvárra utazott busszal. Elektronikus jegyet váltott, amit aztán az ellenőr kért is tőle, ő viszont nem akarta kiadni a kezéből a telefont, így szóváltásba keveredtek, aminek a vége egy panaszlevél lett. A Volán válaszolt, szerinte az utas nem akarta kinagyítani és olvashatóvá tenni a jegyét.
Olvasónk július 29-én szállt fel a 9:30-kor Budapestről Kaposvárra tartó Zselic Expresszre. Panaszlevelében arról írt, a buszsofőr rendkívül készséges volt, majdnem fél órával az indulás előtt megkezdte a beszállítást, udvariasan köszönt, és mindenkinek megnézte az előre váltott jegyét, majd a saját listáján kipipálta az érkezőket. Minden rendben ment, amikor
Olvasónk szerint először a sofőr papírjait nézték meg, majd egyesével minden utas jegyét. Feltűnt neki, hogy az ellenőrzést végző nő minden interneten vásárolt jeggyel rendelkező utastól elveszi a telefonját, amikor viszont hozzájuk ért, és közölte, hogy jegyellenőrzés lesz, ő nem adta át a sajátját, csak a kezében tartva felmutatta. Az ellenőr kérte, hogy adja át a telefont, mire azt válaszolta: ő inkább ezt szeretné elkerülni, ugyanis az online jegynek pont az a lényege, hogy saját eszközön van, be is mutatja bármikor bárkinek, de idegen kézbe nem kerülhet. Ezután újra felszólítás következett a telefon átadására, mire közölte, hogy a sofőr már egyébként is megnézte mindenkinek a jegyét, és hogy ott ül-e, ahova szól.
Akkor válassza a régi, papír alapú megoldást
– javasolta az ellenőr, majd a személyi igazolványt és a lakcímkártyát követelte, és azt mondta, az üzletszabályzat szerint neki át kell adnia a jegyét. Olvasónk azt válaszolta, együttműködik, de azt nehezményezi, hogy el akarja venni tőle a készüléket. A történet vége az lett, hogy átadta a telefont, az ellenőr megnézte a jegyet (amit is nekünk is elküldött levelében), az pedig érvényes volt.
Az interneten megvásárolt belföldi menetjegyet a járatra történő felszállás során a járművezetőnek, a menetjegy- és bérlet ellenőrzés során pedig az ellenőrzést végző személynek kell felmutatni
– idézi olvasónk az üzletszabályzatot, amiből szerinte a legfontosabb rész, hogy felmutatni kell, és nem átadni. Ezután levelet írt a Volánnak, és az alábbi kérdéseket tette fel:
- Megengedhető, hogy az ellenőr megjegyzést tegyen arra, hogy milyen típusú jeggyel utazom?
- Összhangban van-e az üzletszabályzattal – különös tekintettel arra, hogy online vásárolt, telefonon bemutatni kívánt jegytípussal utaztam – az ellenőrzést végző hölgy eljárása?
- Amennyiben a hölgy hibázott, milyen lépések történnek annak érdekében, hogy a jövőben egyetlen utast sem érjen hasonló, „én vagyok a hatóság” típusú inzultus?
Volán: Az ellenőr mást mond
Három héttel később megérkezett a busztársaság válasza is, amiből a – protokolláris részeket kihagyva – közöljük az érdemi bekezdéseket. A Volán először az üzletszabályzatból idéz, ami a vagy szócska miatt nagyjából annyira konkrét, hogy mindenki azt lát bele, amit szeretne.
Az érvényesített utazási igazolványt az utazás tartama alatt, illetve leszálláskor – ellenőrzés céljából, a kedvezményes jegyváltásra jogosító okmánnyal együtt – a Szolgáltató által az utazási igazolványok ellenőrzésre feljogosított személy (jegykezelő vagy ellenőr, a továbbiakban: ellenőr) részére, felhívására, fel kell mutatni VAGY át kell adni.
A Volán a bejelentést továbbította az ellenőrzést végző szolgáltatójuk részére, aki meghallgatta az ellenőrt. A beszélgetésből kiderül, a nő nem tudta egyértelműen leolvasni a telefonról a jegy érvényességéhez szükséges adatokat, így megkérte olvasónkat, hogy nagyítsa ki a dokumentumot vagy adja át a készüléket. Az ellenőr szerint olvasónk először megtagadta a közreműködést, és sem a nagyításra, sem az átadásra nem volt hajlandó.
A Volán válaszában azt írta: megítélésük szerint a kellemetlenség elkerülhető lett volna, ha olvasónk az ellenőrzés során együttműködik.
Adódik a kérdés: Ön kiadja a kezéből a telefonját, ha az ellenőr kéri?
A válaszokat hozzászólásban várjuk!
Fejléckép: MTI/Máthé Zoltán