Belföld

És ön kiadja a kezéből a telefonját, ha az ellenőr kéri?

Olvasónk július végén Budapestről Kaposvárra utazott busszal. Elektronikus jegyet váltott, amit aztán az ellenőr kért is tőle, ő viszont nem akarta kiadni a kezéből a telefont, így szóváltásba keveredtek, aminek a vége egy panaszlevél lett. A Volán válaszolt, szerinte az utas nem akarta kinagyítani és olvashatóvá tenni a jegyét.

Olvasónk július 29-én szállt fel a 9:30-kor Budapestről Kaposvárra tartó Zselic Expresszre. Panaszlevelében arról írt, a buszsofőr rendkívül készséges volt, majdnem fél órával az indulás előtt megkezdte a beszállítást, udvariasan köszönt, és mindenkinek megnézte az előre váltott jegyét, majd a saját listáján kipipálta az érkezőket. Minden rendben ment, amikor

Somogybabod központjában felszállt a buszra két ellenőr.

Olvasónk szerint először a sofőr papírjait nézték meg, majd egyesével minden utas jegyét. Feltűnt neki, hogy az ellenőrzést végző nő minden interneten vásárolt jeggyel rendelkező utastól elveszi a telefonját, amikor viszont hozzájuk ért, és közölte, hogy jegyellenőrzés lesz, ő nem adta át a sajátját, csak a kezében tartva felmutatta. Az ellenőr kérte, hogy adja át a telefont, mire azt válaszolta: ő inkább ezt szeretné elkerülni, ugyanis az online jegynek pont az a lényege, hogy saját eszközön van, be is mutatja bármikor bárkinek, de idegen kézbe nem kerülhet. Ezután újra felszólítás következett a telefon átadására, mire közölte, hogy a sofőr már egyébként is megnézte mindenkinek a jegyét, és hogy ott ül-e, ahova szól.

Akkor válassza a régi, papír alapú megoldást

– javasolta az ellenőr, majd a személyi igazolványt és a lakcímkártyát követelte, és azt mondta, az üzletszabályzat szerint neki át kell adnia a jegyét. Olvasónk azt válaszolta, együttműködik, de azt nehezményezi, hogy el akarja venni tőle a készüléket. A történet vége az lett, hogy átadta a telefont, az ellenőr megnézte a jegyet (amit is nekünk is elküldött levelében), az pedig érvényes volt.

Az interneten megvásárolt belföldi menetjegyet a járatra történő felszállás során a járművezetőnek, a menetjegy- és bérlet ellenőrzés során pedig az ellenőrzést végző személynek kell felmutatni

– idézi olvasónk az üzletszabályzatot, amiből szerinte a legfontosabb rész, hogy felmutatni kell, és nem átadni. Ezután levelet írt a Volánnak, és az alábbi kérdéseket tette fel:

  1. Megengedhető, hogy az ellenőr megjegyzést tegyen arra, hogy milyen típusú jeggyel utazom?
  2. Összhangban van-e az üzletszabályzattal – különös tekintettel arra, hogy online vásárolt, telefonon bemutatni kívánt jegytípussal utaztam – az ellenőrzést végző hölgy eljárása?
  3. Amennyiben a hölgy hibázott, milyen lépések történnek annak érdekében, hogy a jövőben egyetlen utast sem érjen hasonló, „én vagyok a hatóság” típusú inzultus?

Volán: Az ellenőr mást mond

Három héttel később megérkezett a busztársaság válasza is, amiből a – protokolláris részeket kihagyva – közöljük az érdemi bekezdéseket. A Volán először az üzletszabályzatból idéz, ami a vagy szócska miatt nagyjából annyira konkrét, hogy mindenki azt lát bele, amit szeretne.

Az érvényesített utazási igazolványt az utazás tartama alatt, illetve leszálláskor – ellenőrzés céljából, a kedvezményes jegyváltásra jogosító okmánnyal együtt – a Szolgáltató által az utazási igazolványok ellenőrzésre feljogosított személy (jegykezelő vagy ellenőr, a továbbiakban: ellenőr) részére, felhívására, fel kell mutatni VAGY át kell adni.

A Volán a bejelentést továbbította az ellenőrzést végző szolgáltatójuk részére, aki meghallgatta az ellenőrt. A beszélgetésből kiderül, a nő nem tudta egyértelműen leolvasni a telefonról a jegy érvényességéhez szükséges adatokat, így megkérte olvasónkat, hogy nagyítsa ki a dokumentumot vagy adja át a készüléket. Az ellenőr szerint olvasónk először megtagadta a közreműködést, és sem a nagyításra, sem az átadásra nem volt hajlandó.

Szerinte csak akkor gondolta meg magát, amikor jelezte, pótdíjat fog kiszabni. Amikor pedig arra hivatkozott, hogy telefonján szenzitív tartalmak is lehetnek, amiket nem adna ki a kezéből, megjegyezte, hogy legközelebb ilyen esetben nyomtassa ki a jegyét.

A Volán válaszában azt írta: megítélésük szerint a kellemetlenség elkerülhető lett volna, ha olvasónk az ellenőrzés során együttműködik.

Adódik a kérdés: Ön kiadja a kezéből a telefonját, ha az ellenőr kéri?

A válaszokat hozzászólásban várjuk!

Fejléckép: MTI/Máthé Zoltán

Ajánlott videó

Olvasói sztorik