Belföld

„Itt az ideje, hogy megalakuljanak az ellenzéki CÖF-ök”

Kósa Lajosék feltalálták a spanyolviaszt a „lex csicskával”, de kicsi a valószínűsége, hogy törvény lesz a kampányolást korlátozó javaslatból.

Kósa Lajos, a Fidesz frakcióvezetője nevet adott szerdán annak a törvényjavaslatnak, amivel a pártok kültéri hirdetéseit korlátoznák: „lex csicskának” nevezte el, mert szerinte azt akadályozhatja meg, hogy a pártok milliárdosok „csicskájává” váljanak.

Forrás: Facebook/ Jobbik

A háttérben minden bizonnyal az áll, hogy a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó cégek kezelésében lévő hirdetési felületeket az elmúlt hetekben ellepték a Jobbik plakátjai, amelyek szerint azért nincs pénz oktatásra, egészségügyre, nyugdíjakra, mert a kormánypárti politikusok (Orbán Viktor, Rogán Antal) és háttérembereik (Mészáros Lőrinc, Habony Árpád) ellopják. Simicska, a kegyvesztetté lett egykori Fidesz-pénztárnok ma már nyíltan vállalja, hogy a Jobbikkal szimpatizál, a kormánypárt pedig ebből azt a következtetést vonja le, hogy Vona Gábor pártjából Simicska „csicskája” lett. A Kósa és Halász János Fidesz-szóvivő által jegyzett törvényjavaslat azt lenne hivatott megakadályozni, hogy az oligarcha hirdetési felületekkel vagy legalábbis az erre adott kedvezményekkel támogassa a Jobbikot, azzal, hogy előírná:

kampányidőszakon kívül a pártok csak piaci listaáron vehessék igénybe a kültéri felületeket, kampányidőben pedig minden pártra ugyanazok a feltételek vonatkozzanak.

A kormány előtt nincs akadály

Magyar György ügyvéd a 24.hu-nak azt mondta: a kezdeményezés az ellenzék kivéreztetéséről szól. A kormánynak megvannak a pénzügyi eszközei ahhoz, hogy olyan plakátot tegyenek ki és annyiért, amilyet és amennyiért akarnak, ahogy a Civil Összefogás Fórumnak is, amelynek ugyancsak voltak az ellenzéket sározó plakátkampányai. Az ügyvéd által képviselt Mahir Cityposter Kft. már felvette a jogi harcot egy múlt pénteken kiadott kormányrendelet miatt, amely a településkép védelmére hivatkozva korlátozza a reklámozást. Ennek része, hogy az óriásplakátok méretét 9 négyzetméterben korlátoznák, ragasztani csak a színházak, múzeumok közművelődési célú hirdetőoszlopaira lehetne, és a közterületeken csak utcabútorokon lehetne reklámot elhelyezni.

Fotó:MTI/ Szigetváry Zsolt

Magyar György szerint az intézkedések oda vezetnek, hogy a kormányzatnak nem szimpatikus szereplők nem plakátolhatnak és elapad a reklámfelületeikből származó bevételük, a baráti cégek viszont jól járnak. A Magyar Ügyvéd blogon már körüljárták a kérdést: mint elemzésükben rámutattak, erősen feltételezhető, hogy a kormány, a Fidesz és a CÖF sem piaci áron hirdetett Simicska és Orbán látványos összeveszéséig.

Kitértek arra is, hogy Halász és Kósa feltalálta a spanyolviaszt, kampányidőszakban ugyanis már most is csak az a cég helyezhet ki politikai plakátot, amely eljuttatta árjegyzékét az Állami Számvevőszékhez, a pártok megbízását pedig csak az árjegyzék alapján teljesítheti. A pártok gazdálkodásáról szóló törvény eddig is kikötötte, hogy politikai szervezetnek jogi személy, illetve jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet vagyoni hozzájárulást nem adhat – márpedig Magyarék szerint az ingyenes vagy kedvezményes plakáthely is kétségkívül ide tartozik. A javaslat ráadásul nem tér ki a kormány hirdetéseire, hiába állította korábban Kósa Lajos, hogy azokat is érinti.

Kósáék javaslata egyébként a pártok gazdálkodásáról szóló törvényt módosítaná, ezért elfogadásához kétharmados többségre van szükség. Épp ezért Magyarék úgy gondolják, a törvényjavaslatból nem lesz semmi, ha

a Fidesz csak simicskázik, és az agyament kormányzati propagandából nem vesz vissza.

Kihelyezett kampánybüdzsék

Ceglédi Zoltán politikai elemző szerint a kormánypárt láthatóan elemezte az elmúlt hónapokban elszenvedett népszerűségcsökkenés okait, és azt tapasztalhatta, hogy a vele kritikus erők nagyon jó felületet találtak a plakátkampányokban. A Fidesz azért is teheti meg, hogy megdrágítja a pártok számára az óriásplakátok használatát, mert van két „kihelyezett kampánybüdzséje” – az egyik a kormányzati kampányoké, amit nem pártkampányként, hanem „tájékoztató kampányként” azonosítanak. Itt tízmilliárdokat lehet elkölteni úgy, hogy az nem a Fidesz kampányának minősül. A másik lehetőség a CÖF, amikor egy úgymond civil szervezet kampányol, amire nem akarnak semmilyen korlátozó szabályt bevezetni. Ezek mellett a Fidesz megteheti, hogy ő maga a törvény által meghatározott keretek között marad.

Fotó:MTI/Szigetváry Zsolt

A Fidesz hatalomgyakorlásának az is fontos velejárója, hogy igyekszik minden lehetséges sajtófelületet elfoglalni – mondta Ceglédi, megemlítve, hogy Mészáros Lőrinc érdekeltségébe közel kétszáz lap tartozik. Ennek az elemző szerint nem is feltétlenül az a célja, hogy saját információit juttassa el a választókhoz, hanem az, hogy elzárja őket a kormánykritikus álláspontoktól és tényektől.

A kormány a tavaly októberi népszavazás előtt mindent elárasztott hirdetéseivel, a referendum mégis érvénytelen lett. Ceglédi Zoltán szerint mégsem az „egészpályás letámadás” ütött vissza, sokkal inkább az, hogy a közvélemény-kutatások „túlmérik” a Fideszt, többen mondják, hogy kormánypártiak, mint ahányan éles helyzetben hajlandók elmenni szavazni. És a Fidesznek láthatóan nem megy a helyi mozgósítás, a népszavazási kampányon kívül az időközi választásokon is látszott, hogy nem tudták ugyanazokat az embereket elvinni a szavazófülkékbe, akiket korábban sikerült.

Arra a felvetésre, hogy mit csináljon az ellenzék, ha korlátozzák a plakátkampányaikat, az elemző azt mondta: az ellenzék dolga az volna, hogy közösséget építsen, alkalmat teremtsen a találkozásra a választókkal, bevonásra alkalmas kezdeményezésekkel álljon elő.  Szerinte annak is itt az ideje, hogy megalakuljanak a „baloldali és szélsőjobboldali CÖF-ök”, a „Szittya Összefogás Fórum (SZÖF) és a Baloldali Összefogás Fórum (BÖF)”, hiszen ezek kampánytevékenységét sokkal nehezebb lesz korlátozni, ha ugyanúgy működnek, mint a Fidesz mellett álló Civil Összefogás Fórum.

Nem kívánnak belefolyni

Fotó:MTI/Balogh Zoltán

Kósáék javaslatáról több ellenzéki pártot is megkérdeztünk, de csütörtök délutánig csak az MSZP válaszát kaptuk meg. Ők azt írják: korábban már az Országgyűlés elé terjesztették a kampányfinanszírozás átláthatóvá tételéről szóló törvénymódosító javaslatukat, de ezt a Fidesz nem támogatta, ahogy azt a javaslatot sem, hogy a kormány közpénzből ne folytasson kampánytevékenységet. A „lex csicska” néven emlegetett törvényjavaslat a szocialisták szerint sem a burkolt pártfinanszírozás megakadályozását, sem a kampányfinanszírozás átláthatóvá  tételét nem szolgálja, az egy jobboldali oligarcha-háború része, amibe nem kívánnak beleszólni, és nem is támogatják a javaslat elfogadását.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik