Belföld

Nyolcnapos BKV-sztrájk jön áprilisban

Sztrájkot hirdetett két BKV-s szakszervezet, mert nem sikerült megegyezni a béremelés kérdésében. Valamennyi ágazatot érintheti a két külön időszakban megtartott, többnapos munkabeszüntetés. Béremelést akartak a szakszervezetek, de nem tudtak megegyezni a BKV-val. Bécs szipkázhatja el a magyar sofőröket.

Sztrájkot hirdetett április harmadik és negyedik hetére a BKV-munkavállalók 80 százalékát képviselő két szakszervezeti szövetség pénteken. A munkabeszüntetés minden ágazatra kiterjed, így az érinti a busz-, a troli-, a villamos- és a metróközlekedést is – írja az MTI.

A Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége (VTDSZSZ) és a Budapesti Közlekedési Szakszervezetek Szövetsége (BKSZSZ) április 18-án 0 órától 20-a 24 óráig háromnapos, április 24-én 0 órától 28-a 24 óráig ötnapos sztrájkot hirdetett.

Nemes Gábor, az EKSZ vezetője az ATV-nek pont nemrég mondta, hogy a bérmegállapodás elmaradása miatt pénteken bejelenthetik a sztrájkot a dolgozók. Így lett. A cél, hogy három év alatt 30 százalékos bérfejlesztést érjenek el a dolgozóknál, ahogy ez más állami közlekedési vállalatoknál is megtörtént. Ezen felül 2017-re további 5 százalékos béremelési igényt támasztottak, amelyet az alacsonyabb keresetűek bérfelzárkóztatására kértek.

Buszvezetők várakoznak az igazgatóság ebédlőjében a BKV dél-pesti buszgarázsában a főváros XIX. kerületében. Nulla órától sztrájkolnak a BKV szakszervezetei, mert az utolsó, 2010. január 11-i esti megbeszélésen sem született megállapodás a kollektív szerződésről. Hét buszvonalon indult el a közlekedés hajnalban Budapesten, a metró menetrend szerint jár a fél ötös üzemkezdet óta, közlekednek a HÉV-ek is, de várhatóan csak Budapest határáig. A villamosoknál is fennakadások vannak. MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Százszázalékos támogatottság

A szakszervezetek azért döntöttek a sztrájk mellett, mert a BKV-val folytatott kollektív munkaügyi vitában nem közeledtek az álláspontok. A BKV a tárgyalások során hangsúlyozta, hogy határozott szándéka a bérfeszültségek hosszú távú rendezése, de a források előteremtéséig a munkavállalók türelmét kérte. Gulyás Attila, a VTDSZSZ elnöke az MTI-nek elmondta, hogy a sztrájkról már tájékoztatták Bolla Tibort, a BKV elnök-vezérigazgatóját.

A munkabeszüntetés támogatottsága a BKV-n belül százszázalékos – tette hozzá.

Nemes Gábor amúgy azt is mondta – ami régóta rettegéssel tölti el a fővárost -, hogy tárgyalt a bécsi közlekedési cég vezetésével arról, hogy ha nem rendeződik az itteni helyzet, tudjanak menni oda dolgozni a magyar sofőrök.

Budapest, 2010. január 16. Autóbuszok állnak a BKV cinkotai autóbusz telephelyén a főváros XVI. kerületében, ahonnan nem indultak el a járművek a BKV-sztrájk ötödik napján. MTI Fotó: Kovács Attila

Hogy fog kinézni a sztrájk?

Törvényi rendelkezések szerint a sztrájk első napján 66 százalék szolgáltatást kell biztosítani óránként és vonalanként, a második naptól viszont csak a csúcsidőben kell tartani az elégséges szolgáltatás mértékét, csúcsidőn kívül akár el sem indulhatnak a járatok, ha napi átlagban teljesül a 66 százalékos szolgáltatási színvonal.

A BKV-nál legutóbb 2010 januárjában volt munkabeszüntetés. A hatnapos sztrájkban a BKV 26 szakszervezetéből 14 vett részt, mert nem tudtak megállapodni a BKV menedzsmentjével a kollektív szerződésről. Azóta bár többször is alakult sztrájkbizottság a BKV-nál, munkabeszüntetés nem volt.

Friss: a BKV tudomásul vette a sztrájkot

A BKV is közölte késő délelőtt, hogy megegyezés nélkül zárult a munkaügyi vita, és megkapták a hivatalos sztrájkbejelentést. A BKV tudomásul vette ezt és megkérte a szakszervezeteket, hogy haladéktalanul kezdjék meg a tárgyalásokat az elégséges szolgáltatások biztosításáról.

A cég mindent meg akar tenni a munkabeszüntetés elkerüléséért és elkötelezett a béremelés mellett. Azt írják, a főváros a kormányhoz fordult, a BKV pedig a dolgozók türelmét kéri, bár tisztában van a munkaerőpiaci helyzettel is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik