Belföld

“Formabontóak akartunk lenni” – megszólalt a rákellenes reklámfilmet készítő cég

Péntek reggel lemondott a Magyar Rákellenes Liga elnöke. Bittner Nóra a kampányfilm negatív sajtóvisszhangja miatt hozta meg ezt a döntést. Történt ez azután, hogy hatalmas közfelháborodás tört ki a reklámspot stílusa és tartalma miatt, petíciót írtak alá a film eltávolítása érdekében, és tiltakozó Facebook-csoport is szerveződött. A szervezet a társadalmi nyomásnak eleget téve végül elnézést kért az érintettektől, a videót pedig eltávolították a honlapjukról, a Youtube-csatornájukról, és már a TV2-n sem vetítik az 1 százalékos adó felajánlásokért harcba szálló reklámot.

A hatalmas botrányt kavaró filmet készítő cég eddig a liga kérésére nem szólalt meg, ám most a 24.hu-nak elmondták, mit gondolnak a néhány nap alatt kialakult közhangulatról. Lapunknak a Daylight Média producere, Földi Katalin nyilatkozott, aki a készítési folyamatok kapcsán elárulta: a Magyar Rákellenes Ligával közös ötletelésükből született a film, a cél pedig az volt, hogy felhívják a figyelmet a prevencióra.

Teljesen megkövülten ülök, negyedik napja magamon kívül vagyok és nem értem, miért őrjöngenek azok az emberek, akikhez ez a videó nem szól. Ebben a filmben egy történetet mondunk el, és valóban van egy vádlottunk, de ő egy középkorú ötvenes férfi, aki egészségtelenül él, dohányzik, iszik és mértéktelenül étkezik. A film végére belátja, hogy mit rontott el, kér egy második esélyt az életet képviselő bírónőtől és ami nagyon fontos: kap is!

Arra a kérdésre, hogy visszatekintve szerintük hibáztak-e a kivitelezés közben, a producer elismerte: lehet, hogy egy kicsit durva módját választották a megszólításnak, de úgy érezték,

nincs más lehetőségük.

A napi megélhetésért küzdő magyar társadalom ugyanis rendkívül fásult. Nagyon nehéz átütni az ingerküszöböt, ezért formabontóak akartak lenni.

Naponta elhangzik, hogy a méhnyakráknak vagy a gégeráknak mennyi halálos áldozata van Magyarországon és a világon, a szakmai szervezetek is folyamatosan dobálóznak elrettentő számadatokkal. Sajnos, hogyha finomabban fogalmazunk, akkor senki nem hallja meg az üzenetet, ami jelen esetben az, hogy tegyél meg mindent magadért, ami a lehetőségeidből telik.

A Daylight Média vezetője hangsúlyozta, nem ilyen jellegű figyelmet akartak kivívni a Magyar Rákellenes Ligának, de tény, hogy ezt jóval többen megnézték, mint korábban bármelyik 1 százalékos kampányvideót.

A 2015-2016-os kisfilmet összesen 500-an nézték meg a két év alatt, pedig az nagyon emberi, nagyon finom, ráadásul egy valódi beteg, Czinke Krisztina beszél benne. A mostani reklám egy hét alatt 154 ezer emberhez jutott el

– magyarázza Földi Katalin.

Íme a 2015-2016-os videó:


Tisztában vannak azzal, hogy az üzenet nagyon félrement, de nem az volt a szándékuk, hogy bárkit megbántsanak.

Mélységesen szeretnék elnézést kérni mindazoktól, akik magukra vették az üzenetet, és párhuzamot vontak akár a gyermekrák, akár a saját életük között. Nem nekik szól a film, nem ők a célközönség.

A reklámspot Földi Katalin elmondása szerint azoknak az embereknek készült, akik nem tesznek semmit az egészségükért, akik megveszik a cigarettát annak ellenére, hogy rá van írva, hogy halált okoz, akik nem sportolnak semmit, mértéktelenül esznek és isznak – folytatja Katalin.

A producer még hozzátette: összességében nagyot csalódott azokban az emberekben, akik az első sokk után végig sem nézték a videót, pedig szerinte annak egyértelműen az volt az üzenete, hogy mindenkinek jár a második esély.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik