Folyamatosan kötbérezi a BKK a tömegközlekedési szolgáltatókat – számolt be a hirado.hu. Tavaly hatezer alkalommal kifogásolták egyebek mellett a be nem mondott megállókat, a gyorshajtást, a vezetés közbeni telefonálást, a koszos üléseket vagy épp a hiányos formaruhát. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet szerint az ostor sokszor indokolatlanul csattan a sofőrökön, ennek pedig véget kell vetni.
Messze a legtöbb kifogás a BKV-val szemben merül fel, a jellemző problémák között van a forgalombiztonsági tartozékok hiánya, a légkondicionáló vagy a fűtés hibája, a jármű nem megfelelő esztétikai állapota is. Az ellenőrök jelentéseit a BKK megküldi a szolgáltatóknak, és a havonta tartott teljesítésértékelő egyeztetéseken dől el, hogy mely kifogások után szankcionálnak.
Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke azt mondta: a szolgáltató nagyon sokszor a sofőrökre terheli a büntetést, akik havonta több tízezer forintot veszíthetnek emiatt. Bírságolhatnak azért is, ha a járművezető rádiót hallgat, csúszik a menetrendhez képest, nem mondja be a megállót, dohányzik, nincs nála elég jegy, vagy a hátsó ajtón is felenged utasokat. Ráadásul a BKV gyakran prémiummegvonással vagy az órabér alkalmi megkurtításával is bünteti a dolgozót.
A szakszervezeti vezető szerint a BKK-nak nem szabadna beleszólni mindenbe, például a gyorshajtás nem tartozik a központra, azt a szolgáltatónak vagy a rendőrségnek kell vizsgálnia, ahogy az ajtónyitás szabályainak betartását is. Azt egy BKK-ellenőr nem döntheti el, hogy a vezető a megfelelő pillanatban nyitotta vagy zárta-e a buszok és villamosok ajtóit – mutatott rá.