Hétfőn reggel két metrószerelvény ütközött össze Budapesten, a Pillangó utcai metrómegálló közelében. A Déli pályaudvar felé vezető oldalon az egyik metró utolérte a másikat, és hátulról “belekoccant”, kilenc utast kórházba szállítottak. A vezérigazgató szerint így is az egyik legbiztonságosabb közlekedési forma ma Budapesten a metró, pedig a rendőrök kedden már BKV-s vezetőket hallgattak ki.
A hétvége óta kézi vezetéssel közlekedtek a kettes metró szerelvényei a vágányokra hulló falevelek okozta csúszásveszély miatt, mivel a metróval már múlt pénteken is gondok voltak ezen a szakaszon, de Tarlós István pénteken törött lábbal feküdt otthonában, ezért nem olvasta a Metróért Egyesület levelét. Hétfő este óta a teljes vonalon jár a kettes metró (ugyan sebességkorlátozásokkal), a BKV közleményében csak könnyebb sérültekről írt, pedig egy idős hölgynek két bordája is eltört a balesetben, ezért kártérítési pert indít a cég ellen.
Nem lesz egyszerű dolga, hiszen köztudott, hogy a budapesti tömegközlekedés utasai nincsenek biztosítva. Ez azt jelenti, hogy amíg a Volánbusz és a MÁV utasai biztosan megkapják a kártérítést, addig a BKV esetében a bíróság előtt igazolni kell, hogy a baleset a BKV hibájából következett be. Ha valaki megsérül egy BKV-járaton, akkor a kárigényét a cég felé jeleznie kell, ezután a bíróság állapítja meg a kártérítés összegét.
Ezzel a lépéssel – a közlekedési társaság közleménye szerint – 50 milliót spórolnak évente, viszont azóta ezrek jelentik kárigényüket a cég felé. A bíróságig ugyanakkor nagyon kevés ügy jut el: 2013 januárja és 2015 októbere között alig több mint húsz esettel foglalkoztak, a perek során ezekben az ügyekben 355 ezer és 10 millió közötti összeget nyertek el a károsultak a biztosítótól.
Egy bordatörésnek nincs egységára
Janklovics Ádám közlekedési ügyvéd a 24.hu-nak azt mondta, a kettős bordatörést szenvedett hölgy is a BKV-tól kérhet kártérítést, viszont ahhoz, hogy ténylegesen meg is kapja a pénzt, igazolnia kell, hogy van valamilyen sérülése, illetve hogy vagyoni vagy nem vagyoni kárt szenvedett.
Rengeteg tényező közrejátszhat, akár, hogy van egy kiskertje, amit a sérülés miatt nem tud gondozni, vagy fel kell fogadnia egy bejárónőt, mert nem tudja ellátni magát. Ez mind pénzbe kerül, amiért kártérítést kérhet
– mondta a jogász.
Éppen ezek miatt nehéz megmondani, hogy ötvenezret vagy ötvenmilliót kaphat az idős hölgy, de Janklovics szerint
Lényeg az, hogy a cég minden, a balesettel összefüggésbe hozható kárt köteles kifizetni. A jogász ugyanakkor jelzi, ezek a dolgok nem mennek mindig túl gördülékenyen,
elindul egy keleti piachoz hasonló alkudozás.
Ha sikerül megegyezniük, mennyi illeti a károsultat, akkor rövidre zárják a történetet, a cég kifizeti a pénzt. A peren kívüli megegyezés ugyan gyorsabb, de kevesebb pénzhez juthat így a megsérült nő. De ha a BKV azt mondja, hatszázezret fizet, a nő pedig elégedetlenkedik, mert nyolcszázezret szeretne, akkor jöhet a polgári per, ami hónapokig is eltarthat, és nem kevés pénz.
Viszont az nem fordulhat elő, hogy jelen esetben az idős hölgy többet fizessen ki a perre, mint amennyi kártérítésként kapna, hiszen ha a felelősség kérdése tisztázott, a pernyertes fél felé a pervesztes köteles kifizetni a perben felmerülő összes költséget.
Egy dolgozó is elviheti a balhét
Hogy kinek a bankszámlájáról hiányzik majd a kártérítés összege? Egyelőre annyit tudunk, hogy a hiba a BKV üzemi körében történt, így az idős hölgy szempontjából mindegy, hogy valaki hibázott vagy valami nem működött jól, ő mindkét esetben a BKV-tól kérhet kártérítést. Ha később kiderül, hogy emberi mulasztás történt, az már egy külön történet, hiszen akkor a BKV felléphet az ellen, aki hibázott,
Ez viszont már egy másik per lenne, de ha valaki kikiáltható bűnbaknak, akkor számon kérhető rajta az előzőleg kifizetett büntetés. Jogos kérdésként merül fel az is, hogy mi van akkor, ha valakinek nincs érvényes vonaljegye vagy bérlete, és így szenved balesetet egy BKV-járművön, Janklovics úgy véli, hogy az utasnak bizonyítani kell, hogy jogszerűen utazott, így ha bliccelt, akkor nehezen indul a biztos esélyesek sorában.
Nehéz ezeket az eseteket beskatulyázni, hiszen rengeteg tényezőtől függ a végkifejlet.
Ha a károsult dolgozik, kiesik a munkából, így a keresetkiesését ki kell fizetni. Lehet, hogy taxival kell mennie orvoshoz, ami akár több kilométerre is lehet, ez is pluszköltséget jelent. Aztán ott vannak még a gyógyszerek is.
A végösszeg pedig ezektől függően elérheti akár a milliós nagyságrendet is.