A kormány tavaly összesen 25 milliárd forintot különített el reklámköltésekre, idén viszont a csillagos ég szabhat határt a beszerzéseknek. Korábban az állami cégek és hivatalok dönthettek reklámjaikról, 2015-től viszont a Nemzeti Kommunikációs Hivatal kezébe (NKoH) kerültek 1500 állami intézmény és cég PR-büdzséje. A NKoH pedig Rogán Antal Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tárcájánál kötött ki.
Ahogyan korábban beszámoltunk róla, a Népszabadság kalkulációi szerint a legnagyobb árbevételű, a médiában rendszeresen feltűnő állami cégek a mostani ciklus első felében, tehát 2014 óta 26,3 milliárd forintért végeztek el csak rendezvényszervezési feladatokra. Ezt az összeget a vállalatok a tavaly elkülönített 25 milliárdos kereten felül költötték el, amit ráadásul nem is tudtak kimeríteni, így idén nyáron 2017 augusztus 17-éig meghosszabbították.
Néhány hét múlva, idén augusztusban a NKoH kiírta a 2016-os költésekre az új tendert, amelyben nem szerepelt pontos összeg, tehát ezúttal majd csak utólag tudhatjuk meg, mennyi pénz is ment el a kormány és az állami cégek népszerűsítésére. A korábban említett Népszabadság cikkben úgy számoltak, hogy ha a 2018-as kormányalakításig akkora összeg folyik ki, mint 2014 tavasza óta mostanáig, akkor a teljes kiadás meghaladhatja a 100 milliárd forintot.
Dombóvár nagyon örülne ennyi pénznek
Csak az összegek nagysága miatt húztuk el ennyire a bevezetést: a 24.hu a Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) honlapján közzétett dokumentumban szúrt ki egy nagyösszegű reklámköltést.
“állampapírok értékesítésének támogatása érdekében biztosított belföldi kommunikációs szolgáltatások nyújtására” idén október 24. és 2017. augusztus 10. között.
Hogy mit jelent ez az 1440 millió forint?
- A KSH 2015-ös adatai szerint a háztartások egy főre eső havi fogyasztási kiadása 74 608 forint, tehát ennyi pénzből 19 600 fő havi, háztartási kiadásait lehetne fedezni. Ez nagyjából Dombóvár lakosságát jelenti.
- A Magyar Nemzet szerint 1,4 milliárd forintba kerülhet az a luxusjacht, amin Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester, nagyvállakozó, az Echo TV friss tulajdonosa hajókázott az Adrián.
Tavaly is ők népszerűsítettek
Az összegzésből az is kiderül, milyen ütemezésben költötte el a Mindshare a tavalyi keretszerződésben megállapított 965 milliós keretet 2015. december 22. és 2016. augusztus 9. között – tehát még az említett tavalyi, 25 milliárdos gigatender részeként.
- február 1. – március 31. között 125,6 millió,
- február 1. – március 31. között 125,9 millió,
- április 1. – április 30. között 38,7 millió + 95,1 millió,
- március 11-én 807 ezer,
- május 1. – július 31. között 239,3 millió,
- május 1. – július 31. között 254,5 millió,
- június 1. – június 30. között 78,4 millió,
- május 30. – július 31. között 3,1 millió,
- június 22. – július 31. között 5 millió ment el az állampapírok reklámozására.
A Mindshare a 444.hu korábbi cikke szerint nem csak az Orbán-kormány tenderein szerepelt sikeresen. Míg a 2015-ös, 25 milliárdos pályázaton nem taroltak, addig leginkább a balos érdekkörhöz sorolták a vállakozást, egy Magyar Idők cikkben azt emlegették, hogy a cég 2006-ban 186 millióért szerződött a Belügyminisztériummal PR-anyagok megjelentetésére. A Figyelő pedig arról írt, hogy 2009-ben a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséggel kötöttek előnyös szerződést.
A portál a Közbeszerzési Értesítő alapján arról írt, hogy a Mindshare 2014-ben, a kormányváltás után viszont már a BKK-val szerződött közlekedésszervezés és közlekedésfejlesztési munkálatokra 242 millió forint értékben.
A Mindshare tavaly került fel istenigazából a közbeszerzési-kommunikációs térképre, ekkor derült ki ugyanis, hogy a két góliát, a Szijjártó Péter barátjaként emlegetett Trinity vezette konzorcium és a Rogán Antal szomszédjaként elhíresült Csetényi Csaba-féle Network 360 Reklámügynökség Kft- által vezetett konzorcium mellett elnyerték a lehetőséget, hogy induljanak az állami reklámpályázatokon. Gyaníthatóan mindhárom konzorcium szépen szerepel majd az idén kiírt kommunikációs pályázatokon.