Belföld

A diákoknál kérdeznek rá arra, hogy a szülei milyen körülmények között élnek

Hol máshol, mint az országos kompetenciamérés keretein belül.

Az Oktatási Hivatal főosztályvezetője az M1-en beszélt arról, hogy az anyagi és a kulturális háttér nagyon erős hatással van az iskolai teljesítményre. Pongrácz László ezt az országos kompetenciaméréssel kapcsolatban mondta, amelyet szerdán tartanak szinte az összes iskolában.

A vizsgálat több mint 266 ezer tanuló bevonásával zajlik, azon a hatodik, a nyolcadik és a tizedik évfolyam diákjai vesznek részt.

Olyan kérdéseket is feltettek a diákoknak, hogy:

  • a kitöltő szerint melyik leírás illik legjobban a környékükön élő családokra és a többségében nagyon szegény, a szegény, a többségében átlagos helyzetűek, a többségében jómódúak és gazdagok közül lehet választani.
  • arra is rákérdeznek, hogy a kitöltő – aki akár egy hatodikos gyerek is lehet – anyjának van-e rendszeres munkája, ha pedig nincs, mikor volt utoljára.
  • kérdés az is, hogy a diák lakásában hány szoba van, van-e internet-hozzáférés, mobiltelefon, autó, fürdőszoba és számítógép otthon.

És még egy:

oh kérdés

Itt nézheti meg az összes kérdést.

Már nem mérik

Fontos megjegyezni, hogy tavaly óta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) nem számolja, hány magyar él a létminimum alatt. A létminimum nem egyenlő a szegénységi küszöbbel, a mérőszám azt mutatja meg, hogy egy háztartásnak mekkora jövedelem szükséges ahhoz, hogy tagjai számára biztosíthassa a folyamatos életvitellel kapcsolatos szerény szükségletek kielégítését. A KSH utolsó mérése szerint 2014-ben a háztartások bő 35 százaléka nem érte el ezt a nagyon szerény életszínvonalat.

Ellenben a Policy Agenda idén csinált ilyen felmérést, a kutatás megdöbbentő eredményeket hozott: fejenként 88 016 forintban állapította meg a létminimumot, számításaik szerint ennél alacsonyabb jövedelemből élt a lakosság 41,5 százaléka (a teljes anyagot itt érheti el).

Pongrácz László az OH főosztályvezetője még annyit mondott a közmédiában, hogy a hivatalnak nincsenek államilag meghatározott feladatai az eredmények javítására, az ő dolguk az, hogy a felméréssel tükröt tartsanak az iskoláknak.

A diákok szerdán kapták meg ezt a kérdőívet a többivel együtt. Ezt hazavihették, egy napjuk volt, hogy otthon kitöltsék anonim módon, minden tanulónak egy azonosítószáma van. Aki pedig akarja, csütörtökre visszaviheti a kormánynak tanárának.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik