Párbeszéd nélkül nem lehet jó iskolát építeni, jelentette ki az emberi erőforrások minisztere csütörtökön Szegeden, egy szakmai fórumon.
Balog Zoltán A jövőért, gyermekeink oktatásáért című országos igazgatói konferenciasorozat szegedi állomásán a szerdai pedagógussztrájkról azt mondta, amikor rendelkezésre állnak a szakmai kérdések tisztázására a fórumok, akkor érdemes azokra koncentrálni.
A munkabeszüntetésben a pedagógusok kevesebb mint 20 százaléka vett részt. A kormány azonban nemcsak a sztrájkot nem támogató négyötöddel, hanem valamennyi tanárral szeretne párbeszédet folytatni.
A miniszter leszögezte ugyanakkor, hogy különbséget kell tenni szakmai és politikai kérdések között.
Ha egy intézményben megbomlik a rend, a konszenzus, akkor azt nehéz visszaállítani, ezért a pártpolitikának nincs helye az iskolákban – tette hozzá.
Balog Zoltán a köznevelés rendszerének átalakítása során a legfontosabbnak azt tartja, hogy a jelenleg tervezett változások ne visszalépést jelentsenek, hanem javulást hozzanak. Úgy fogalmazott, 2010-ben alapvetően konszenzus volt abban, hogy a magyar iskola nem teljesít jól, és változásra van szükség a többi között a fenntartó kérdésében, a finanszírozás ügyében, a területi különbségek mérséklése érdekében.
A 2017-es költségvetésben a köznevelésre 130 milliárd forint többlet áll rendelkezésre. Idén 38 milliárd forint pluszforrást már biztosított a kormány – mondta, hozzátéve: bízik abban, hogy a második félévben is hasonló összeget kaphat az oktatás.
A tárcavezető felvetette, hogy a 2017-es béremelésnél legyen lehetőség a minőség és a munkaterhelés alapján differenciálni. A miniszter előadása után a kérdésről kikérte a tanácskozáson részt vevő intézményvezetők véleményét, akiknek kétharmada támogatta a javaslatot.
Balog Zoltán kitért arra: az egyik legfontosabb lépés az igazgatói jogosítványok visszaadása, illetve bővítése, az intézményvezetői felelősség mellé a megfelelő döntési lehetőségeknek is társulniuk kell.
(MTI)