A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) birtokába került a Belügyminisztérium Jogszabály Előkészítő Osztályának vezetője által jegyzett dokumentum, amely a terrorizmus elleni fellépéssel összefüggésben számos, alapvető jogot korlátozó rendelkezést tartalmaz. A jogvédő szervezet közzétette véleményét a megalkotni tervezett szabályokról. Úgy vélte, azok jelentős része a magánszférához, a magán- és családi élet tiszteletben tartásához való jog és az ezzel szoros összefüggésben álló információs önrendelkezési jog korlátozását valósítja meg.
E jogokat az Alaptörvény VI. cikke biztosítja. Ezek az emberi méltósággal szoros kapcsolatban álló jogok – az Alkotmánybíróság értelmezése szerint is – együttesen hivatottak biztosítani azt, hogy az érintett akarata ellenére mások ne hatolhassanak be magánszférájába.
A TASZ szerint egy alkotmányos demokráciában elfogadott a magánszférához való jog korlátozása olyan legitim célokért, mint a nemzet- és közbiztonság, a bűncselekmények megelőzése, felderítése, az állam büntetőjogi igényének érvényesítése. A magánszférához való jog azonban csak arányosan, megfelelő garanciák mellett és komoly fenyegetettség esetén korlátozható.
A TASZ ugyanakkor a tervezet rendelkezései között több olyat talált, amelyek nem felelnek meg az alapjog-korlátozás követelményeinek. Több ponton hiányos a tervezett szabályozás, amennyiben nem határozza meg kellő pontossággal az alapjog-korlátozás feltételeit.
Ahelyett, hogy a tervezet erősítené a nemzetbiztonsági szolgálatok tevékenysége felett érvényesülő kontrollt – amely az európai emberi jogi minimumkövetelményeknek való megfelelés érdekében szükséges volna –, egy-egy szabályában inkább gyengíti az ellenőrzés lehetőségét. A jogvédő szervezet talált olyan szabályt is, amely az alapjogok korlátozásával elérni kívánt cél elérésére alkalmatlan korlátozást teremtene, ezért Alaptörvény-ellenes.
Ezek a hiányosságok, hibák orvosolhatóak. Az alapjog-korlátozás feltételeinek precízebb meghatározásával, a hiányzó garanciák megteremtésével és az alkalmatlan korlátokat jelentő szabályok elhagyásával a tervezet alkotmányosan elfogadhatóvá tehető lenne. A TASZ azt is szóvá teszi, hogy a tervezetet – a jogszabályok előkészítésében való társadalmi részvételről szóló 2010. évi CXXXI. törvény alapján is – közzé kellett volna tenni.
A szervezet méltatlannak tartja, hogy szabadságjogok közvetlen korlátozását jelentő törvény tervezetét nem lehet átláthatóan megvitatni. Ez – mint minden hasonló esetben – kérdésessé teszi, hogy törvénysértéssel elfogadhatók-e egyáltalán ilyen szabályok. A TASZ nincs tisztában a dokumentum státuszával, például azzal, mennyire aktuális, hiszen talált benne olyan rendelkezést is, amelynek ötletétől állítólag már elállt a kormány.