Hiába követelik szakmai és civil szervezetek a tankönyvpiac felszabadítását, a kormány egyelőre hajthatatlannak látszik az ügyben – írja a Magyar Nemzet a csütörtöki számában.
Április elsején kezdődik a tankönyvrendelés az iskolákban, ezért, mivel a várhatóan nem változtat a kormány a tankönyvjegyzéken, az ősszel kezdődő tanévben már biztosan nem áll helyre a tankönyvválasztás szabadsága – erről Kereszty Péter, a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesületének (Tanosz) elnöke beszélt a napilapnak.
A kormány 2013-as közoktatási reformja után az Oktatáskutató és -fejlesztő Intézet fogott az állami kiadványok fejlesztésébe, ezek a tankönyvek kísérletiek, nem estek át engedélyeztetési folyamaton, így a bevezetésüktől számított 3 éven belül a tanároknak kell jelezniük a tapasztalatokat.
A Tanosz elnöke elmondta, hogy a korábban a magánkiadók által készített tankönyveknek szigorú engedélyeztetési folyamaton kellett átesniük. A magánkiadók 2013 óta csak akkor kezdhetnek a tankkönyvek akkreditációjába, ha arra miniszteri felhívás születik.
Kereszty Péter szerint ma az a jellemző, hogy ilyen felhívást nem tesznek közzé a közismereti tárgyakra, csak nyelvi, szakképzési, erkölccsel és hittannal foglalkozó, illetve nemzetiségi tankönyvekre. Itt valóban szükség lenne az állami beavatkozásra, mivel a magánkiadóknak, a nyelvkönyveket leszámítva, az ilyen tankönyvek gyártása a drága fejlesztések és az alacsony példányszám miatt nem éri meg. A magánkiadók – a miniszteri felhívás híján – már nem fejezhették be az új kerettantervhez igazodó tankönyvsoroztok kifejlesztését.
Reagált az OFI
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet közleményében azt írja: valótlan állítás, hogy kísérleti tankönyveik nem estek át szakmai ellenőrzéseken és engedélyeztetési folyamaton, ezzel pedig azt sugallják, hogy a könyvek minősége rosszabb a korábbi, piaci körülmények között készített tankönyvekénél.
Felhívták a figyelmet, hogy az OFI kísérleti tankönyvei a tankönyvjegyzékre kerülést megelőzően nyelvi, tudományos, szakmai és pedagógiai lektorok, szakértők által lettek ellenőrizve és megvizsgálva, a kísérleti tankönyveket a Nemzeti Tankönyvtanács hagyta jóvá. „Ezeket a tankönyveket több évnyi, gyakran évtizednyi tankönyvírói tapasztalattal rendelkező szakembergárdák készítették, a fejlesztés teammunkában folyt pedagógiai, szakmódszertani fejlesztő, gyakorló pedagógus és digitális szakember bevonásával. Ezeknek a tankönyveknek a minőségbiztosítása magasabb szintű, mint a korábbi piaci elvek alapján készült tankönyveké, nem csak amiatt, hogy a tankönyveket a legkiválóbb tankönyvszerzők és -szerkesztők készítették, hanem éppen a kipróbálási és véleményezési szakasz miatt, hiszen korábban a gyakorló pedagógusoknak nem volt módjuk arra, hogy visszajelzést adjanak egy-egy tankönyvről” – áll a közleményben.
„A kísérletitankönyv-fejlesztést alapozó kutatások előzték meg, ez lehetőséget teremtett arra, hogy a pedagógiai elmélet és mindennapi gyakorlat találkozzon, a felmért igények és szakmai célok a tankönyvekbe beépüljenek. Ez önmagában rendkívüli és példanélküli volt a hazai tankönyv-fejlesztés területén. Ugyancsak a kísérletitankönyv-fejlesztés alapkoncepciójának lényege kipróbálási folyamat. A kutatások alapján készült tankönyveket egy tanéven keresztül tartó iskolai, osztálytermi kipróbálás követte annak érdekében, hogy a taneszközök a lehető leginkább alkalmazkodjanak a tanulók és a pedagógusok igényeihez. A kipróbálás során a kiadványt használó pedagógusok és tanulók véleményezték a taneszközöket munkanaplók, interjúk formájában.
Visszajelzéseik, tapasztalataik alapján a tankönyveket a fejlesztők átdolgozzák, ez után jelenhetnek meg végleges formában. A kísérleti tankönyvek fejlesztésének egyik célja éppen az volt, hogy reagálni kívánt arra az évek óta fennálló igényre, hogy a pedagógusok véleményezhessék a tankönyveket, és visszajelzéseiket vegyék figyelembe a fejlesztők a tankönyvek átdolgozásainál. A kísérleti tankönyvek átdolgozásánál a pedagógusok osztálytermi tapasztalatai hangsúlyosan fontosak, annak érdekében, hogy a legmagasabb minőségű, a 21. századi versenyképes tudást biztosító taneszközök készülhessenek el” – zárul a közlemény.