“Ez meg micsoda már? Kilencvenben rendesen megcsinálták. Az ki volt találva. Megmondom: ez itt semmi” – kommentálta egy lelkesen fotózó járókelő a több száz taxist akik egy sávot szabadon hagyva, előzetes bejelentés nélkül elfoglalták a Deák tér környéki utakat hétfő hajnalban.
Hogy pontosan kik, kit képviselve és pontosan mit követelve gyűltek össze, zavaros – ahány taxis megszólalt, annyifélét mondott -, de az biztos, hogy az Uber közösségi, Magyarországon is elterjedt sofőrrendelő szolgálattal van bajuk.
A taxistársaságok sem voltak közös platformon, volt, amelyik nem örült az egésznek, volt, aki bátorította a sofőröket, és volt, aki rábólintott a dologra, csak azt kérte, takarják el a jelzést, nehogy bajuk legyen. Több sofőr az állását féltette, sokan mérgesek voltak a munkájukat végző fotósokra, operatőrökre:
“Ha meglátom valahol az autómat, megetetem vele a kameráját.”
Elterjedt, hogy egy balos és egy jobbos hírcsatornán is politikai szálakat emlegetve közöltek riportot a tüntetésről, “ez meg pont az ellenkezője annak, amit mondunk”, mondta az egyik szervező, majd megszületett az ítélet: 11-ig senki ne nyilatkozzon a médiának!
Volt, aki hosszú demonstrációra készült.
11-kor már a budapesti önkormányzat előtt is sűrűsödtek a taxik, de azt nem tudni, ez a reggeli, eredeti demonstráció része volt-e.
Elterjedt, hogy ez pont egy ellendemonstráció, aztán az, hogy ők egy külön petícióval érkeztek. Egy pár fős társaság próbált bejutni Tarlós Istvánhoz. Először nem sikerült. Nem nyilatkoztak.
Aztán sikerült.
Ekkor sem nyilatkoztak, nem tudni, pontosan mit kértek Tarlóstól. Betettek viszont egy hangosbeszélőbe egy 2014-es hangüzenetet a főpolgármestertől, amelyben röviden biztosítja őket: “Uber-ügyben maguk mellett állok.” Az üzenetet perceken keresztül ismételgették.
A Deáknál eközben megszületett a progresszív, európai megoldási javaslat:
…és a kifogás lényege. Segítünk:
Uber = zárjegy nélküli cigaretta árusítás!
(sic!)
Délre már a Rákóczi út is tele volt taxikkal, a Városháza és az Astoria között végig elfoglalták a buszsávot.
Egy beszédes sofőr azonban kifejtette: nem magával az Uberrel van bajuk, hanem, hogy a sofőrjeik szerinte csalnak. Trükköznek az adóval, oda-vissza utalgatják a fizetésüket mindenféle bankszámlákra, ráadásul féllegálisan zajlik maga a személyszállítás is.
A taxisoknak regisztrálniuk kell magukat, az Uber-sofőröknek nem, vagyis a hatóság tehetetlen. A költségek töredékét fizetik, vizsgáztatniuk sem kell annyit, és olyankor különben is elhallgatják, hogy mivel foglalkoznak.
Ami pedig a legdurvább: miközben a taxisok fix tarifákkal dolgoznak, az uberesek képesek a kereslet-kínálathoz igazodni! A szilveszter volt az utolsó csepp – mondta a taxis. Ekkor ugyanis elhűlve látták, hogy az alaptarifa hat-hétszereséért szállítják az utasokat, egyszerűen azért, mert megtehetik.
“Órákig ülünk a kocsiban utas nélkül. A taxisnak családja van, még egy-két ilyen hónap, és az lesz, hogy odamegy az Uber-sofőrhoz és kirángatja a kocsijából, aztán az lesz, mint Franciaországban. Ezt próbáljuk elkerülni.”
Egyelőre csak annyi biztos, hogy lesz folytatás.