Belföld

Az arany középutat választotta a buszokat bérlő főváros

A kínaiakkal kötött szerződés volt a tét a rendkívüli közgyűlésen. Végül jut is, marad is alapon úgy döntöttek, a 75 helyett 40 busznál élnek a rendelkezésre tartási konstrukcióval. Tarlós se boldog, de az ellenzék hörög.

A BKV által korábban megkötött, 75 busz rendelkezésre bocsátásáról szóló szerződésből 40 új jármű esetében hagyta jóvá a konstrukciót a Fővárosi Közgyűlés szerdán rendkívüli ülésen. Azonban nem hagyta jóvá a BKV Zrt. és a BYD Europe BV között öt elektromos busz rendelkezésre tartásáról idén augusztusban kötött szerződést, de engedi, hogy a BKV hitelt vegyen fel e járművek beszerzésére.

A testület nem emelt kifogást 20 dízelbusz rendelkezésre tartása ügyében. Az eredetileg így bérelni tervezett 50 csuklós busz közül csak 20 rendelkezésre bocsátását veheti igénybe a BKV, további 30 esetében pedig engedélyezték a társaságnak a hitelfelvételt. A BKV nyolc évre a szóló buszokat kilométerenként 246 forintért, a csuklósakat pedig 330 forintért bérli, évente legfeljebb 86 ezer kilométerre. A hitelfelvételekhez a kormány engedélye is szükséges.

Érdekek ütköznek Tarlós szerint

Tarlós István főpolgármester arról beszélt, úgy tűnik neki, hogy többféle, politikai, egzisztenciális, gazdasági és fővárosi érdek keveredik az ügybe. A közgyűlés számára nincs választási alternatíva, hogy melyik mellett kell dönteni – mondta. Kijelentette, azon lesz, hogy olyan döntést hozzanak, ami a város érdekeinek felel meg.

“Nem a Fidesznek, még kevésbé a DK-nak, a legkevésbé a rejtett pártoknak, aztán annál is kevésbé olyan gazdasági társaságoknak, amelyek (…) a háttérben érzékelhetően mozognak” – fogalmazott Tarlós István. Közölte azt is, hogy a kormány szerdai ülésén tárgyalja a BKV ügyét.

BKV: Nincs forrás

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója azt mondta, a járművek saját forrásból történő beszerzése lenne a legolcsóbb, ám erre a társaságnak jelenleg nincs forrása. Költséghatékonyság szempontjából ezt követi a hitelből történő vásárlás, ami évente 130 millió forinttal drágább, a rendelkezésre bocsátás pedig ennél is évente 190 millió forinttal többe kerül, de kedvezőbb, mint a szolgáltatás kiszervezése.

A BKV vezetője szerint ezek az adatok csak becslések, hiszen nem lehet tudni, hogy a következő években miként alakulnak a kamatok. Példaként említette, hogy a kamatok 3 százalékos emelkedésével eltűnne a hitelből finanszírozott vásárlás és a rendelkezésre tartás közötti árkülönbség. A vezérigazgató ettől függetlenül megjegyezte, ha a BKV rendelkezne elég forrással, akkor nem javasolnák a rendelkezésre tartást.

Az ellenzék szerint nagy lesz a kár

Szeneczey Balázs főpolgármester-helyettes azt mondta, a fővárosnak 2018-ig 550 autóbuszt kell lecserélnie, ennek finanszírozását szerinte nem lehet kizárólag hitelből fedezni, ezért a rendelkezésre bocsátás is járható út. Kiemelte, ennek a konstrukciónak az előnye a kiszervezéssel szemben, hogy a BKV saját sofőrjeivel és üzemanyagával látja el a szolgáltatást, az új buszok pedig egy hitelfelvételnél hamarabb rendelkezésre állnak.

Az ellenzék ezzel szemben egyértelműen új járművek vásárlását javasolta. A jobbikos Tokody Marcell arra hívta fel a figyelmet, a várost milliárdos kár éri azzal, hogy a tízéves bérlet után nem maradnak a tulajdonában a járművek.

Az LMP-s Csárdi Antal azt kifogásolta, hogy miközben az új buszokat rendelkezésre bocsátó társaság egy jármű karbantartására évente 13 millió forintot fordít, addig a BKV egy saját tulajdonában álló csuklós buszra évi 820 ezer forintot költ.

A DK-s Gy. Németh Erzsébet elmondta, a BKV-nak szüksége van új buszokra, azonban szerinte ezt azért is hitelből kellene finanszírozni, mert az új buszokat rendelkezésre bocsátó társasággal korábban gondok voltak Debrecenben. A szocialista Horváth Csaba azt vetette fel, hogy a BKV-nak jelenleg lenne pénzügyi lehetősége saját buszok megvásárlására. Kezdeményezte, hogy a korábbi buszkiszervezésekhez kapcsolódó operátori rendszert vizsgálja felül a közgyűlés.

A fideszes Wintermantel Zsolt azt mondta, a fővárosnak diverzifikálnia kell a járműbeszerzéseit, vagyis az említett konstrukciók mindegyikét igénybe kell vennie azért, hogy minden kockázatra felkészüljön.

A Fővárosi Közgyűlés még 2014 júniusában járult hozzá ahhoz, hogy a BKV beszerezzen legfeljebb 75 buszt rendelkezésre tartással és azzal a megkötéssel, hogy a szerződések megkötését követő 90 napban vétót emelhet ellenük. Mivel a buszok selejtezési kényszere meghaladja a BKV buszbeszerzési lehetőségeit, továbbá a 3-as metró felújításának ideje alatt pótlásra van szükség, a BKV flottájának modernizálása már rövid távon is elengedhetetlen. Tarlós október 28-án azért hívott össze rendkívüli ülést, mert a közgyűlés akkor nem tudott döntést hozni az ügyben.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik