Az orosz Metrovagonmas nyerte 69 milliárd forintos ajánlatával a BKV metrókocsi-felújításra kiírt tenderét – írtuk nemrég. Az oroszok egyetlen ajánlattevőként maradtak versenyben, mert a BKV kizárta az alacsonyabb árral induló észt Skinest Railt.
Az Index megszerezte az értékelést, amiből az is kiderül, miért zárták ki az észteket. „A következő néhány napon egyelőre nem kommentáljuk a BKV döntését” – mondta a lapnak Szergej Jakovlev, a Skinest Rail egyik igazgatója azzal kapcsolatban, fellebbeznek-e a döntés ellen.
A Metróért Egyesület közleményéből közben kiderült, az észt ajánlat nemhogy 9 milliárddal olcsóbb lett volna, de még műszakilag is jobb paramétereket kínáltak. Az oroszok ajánlata szerint soros egyenáramú motorokkal szerelnék fel a metrókat, míg az észtek jóval korszerűbb és energiatakarékosabb aszinkronos motorokat használnának.
Az oroszok féktuskókkal lassítanák a szerelvényt, az észtek viszont tárcsafékkel, ez szintén sokkal korszerűbb. Bónuszként ők 30 év garanciát adnak a kocsiszekrényekre, míg az oroszok csak 25-öt. Az értékelési szakvéleményből kiderül, hogy mindezen pozitívumok ellenére miért zárták ki az észteket.
Nyolc kifogás szerepel a szakvéleményben, vázlatosan a következők:
- az áramszedők nem felső tapintásúak
- alternatív ajtóműködtetési javaslat
- a vezetői oktatószimulátoron nincs automata (AVR) üzemmód
- a menekülő létra menet közben a menekülő rámpára lett módosítva
- a követelmények miatt utólag két ülőhely módosítás
- feltüntette az audit szolgáltatások árát, holott ezt nem kellet volna
- hiányzott a meghibásodásokra vonatkozó blokkvázlat
- karbantartási háttérigényről csak részben számolt be, és nem mutatta be, a szerszámberendezés hogy igazodik majd a vágányképhez.