Belföld

Nem feltétlen autópálya lesz az M4-esből

M4 építkezés (Array)
M4 építkezés (Array)

Zajlik a tűzoltás az M4-esnél: a Népszabadság szerint a csomópontokat is elhagynák és így halálút válna a félbehagyott út helyén.

Eddig 60 milliárd forintnyi munkát végeztek el az M4-es autópályán, legalábbis annak torzóján a Népszabadság szerint. A lap azzal riogat hétfői számában, hogy a kormány a létező legköltséghatékonyabb módon akarja majd befejezni a sztrádát, és ez a biztonsági rovására mehet.

Például elhagynák a különszintű csomópontokat, a kétszer kétsávos útba normál kereszteződésekkel csatlakoznának be a keresztutak. Emiatt sebességkorlátozások és akár jelzőlámpás kereszteződések is lehetnek, ráadásul a lap szerint a leállósávot is elhagyhatják, így a szakasz nem is lenne autópályának nevezhető.

Felidézik, hogy 2013-ban határozták el az Abony és Fegyvernek közötti szakasz megépítését a Tisza-híddal együtt. Egy júliusi előterjesztés szerint hazai kockázatra indították a beruházást, amíg az Európai Bizottság nem dönt a projekt támogatásáról. A lap szerint abba senki sem gondolt bele, hogy az Európai Unió 2007-2014-es költségvetési ciklusában nem feltétlen lesz 95 milliárd forint e célra.

Végül a Miniszterelnökség kezébe került az építkezés, meg is kötötték a szerződéseket a közbeszerzéseken nyertes konzorciumokkal, köztük Simicska Lajos Közgépével. A pénzügyi kötelezettségvállalás az azóta megszüntetett Nemzeti Fejlesztési Ügynökség feladata lett. 2013 októberében meg is kötötték az uniós támogatási szerződést.

Ennek érdekessége a Népszabadság által kikért dokumentum szerint az volt, hogy miközben az EU nem tervezte támogatni a projektet, a Közlekedés Operítav Programra és az Európai Regionális Fejlesztési Alapra hivatkoztak, mint leendő forrásokra. Miután kiderült, hogy Brüsszel nem fizet, felhozták az állítólagos kartellvádat, amit szerintük az unió vetett fel. Csakhogy még azt sem tudni, ki volt az az EU-s személy, aki kifogást emelt az említett kartellgyanúban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik