„Ne a gyereket szabjuk az iskolára, hanem az oktatás legyen egyénre szabott, türelmes, és befogadó. Erre a kilenc évfolyamos oktatás alkalmas lehet, de csak körültekintő előkészítés után, diákokkal nem szabad ugyanis kísérletezni.” A volt oktatási miniszter szerint az oktatási rendszer azokban az országokban sikeres, ahol nem a gyereket szabják az iskolára, „hanem az oktatás igyekszik a diákok nagyon eltérő igényeinek megfelelni”.
A mai magyar oktatási rendszer méltánytalan a kimagaslóan tehetségesekkel, a leszakadókkal és az átlagos gyerekekkel is – írja Pokorni. Emlékeztet rá, hogy a kilenc évfolyamos közoktatást a finnek másfél évtized alatt vezették be, a lengyeleknél választási ciklusokon átívelő politikai konszenzus övezte megvalósítását. Ez a körültekintés, fokozatosság nálunk is elengedhetetlen lenne. A politikának csínján kell ugyanis bánnia egy olyan komplex rendszerrel, mint az oktatás, amelynek „felépítésekor, működtetésekor, a beavatkozásokkor előtérbe kerül a kipróbálás, a tapasztalatok visszacsatolása, a partnerek bevonása és megértése, a képesség a korrekcióra, a fokozatosság elvének érvényesítése”.
Fotó: MTI/Kovács Tamás
A volt oktatási miniszter azért ragadtatta magát írásra, hogy figyelmeztessen rá, az oktatás olyan – emberekkel foglalkozó – rendszer, amelynél „nincs mód az egész rendszert érintő próbaüzemre, amely az előkészítés hiányosságait hivatott tesztelni. (Pokorni itt egyértelműen utal az Orbán Viktor által az útdíjról mondottakra – a szerk.) Minden fejlesztés kísérletezéssel jár, „ennek kockázatát azonban – főként, mivel nem tárgyakról, hanem gyerekekről van szó – a minimálisra kell szorítani”. Pokorni írásában érvel még a buktatás és a korai szelekció ellen, úgy véli, a 6+3 éves oktatás sikeréhez előbb át kellene alakítani a tanítóképzést, amit egyetemi szintűvé kellene tenni.
A miniszterelnök korábban azt mondta, az oktatási rendszernek nemcsak a belső szerkezetével van baj, hanem azzal is, hogy néhány társadalmi csoport egynegyede menet közben lemorzsolódik. Szerinte néhány hónapos vita körvonalazza az új rendszert. Orbán Viktor úgy vélte: jó szakmai anyagok készültek a további lépésekről. A kormányfő akkor beszélt erről, amikor az útdíjról azt mondta: bonyolult, politikailag érzékeny a téma, ez most próbaüzem. Amit most hallunk, az – szerinte – a gépház zaja.
A Fidesz-KDNP parlamenti frakciója kihelyezett mezőkövesdi ülésén került szóba a kilencéves általános iskola. Rogán Antal frakcióvezető azt mondta: a Fidesz-KDNP olyan intézkedéseket vár a kormánytól, amelyek segítségével emelhető a közoktatásban a képzés színvonala, elérhető, hogy a szakképzés valóban szakmát és boldogulást adjon, továbbá csökkenthető legyen a lemorzsolódás az egyetemeken és főiskolákon.