Belföld

Ez minden politikus rémálma – jön a hantaszűrő

Öt európai egyetem és négy nagyvállalat közös kutatócsoportja akarja azonosítani azt, vajon a hamis információ terjesztésére hozták-e létre a felhasználói a profilt az adott közösségi portálon. A projekt abból a kutatásból indult, amely a 2011-es londoni zavargások alatti közösségimédia-használatot elemezte.

A kutatók Twitter-bejegyzéseket, egészségügyi fórumok hozzászólásait és a Facebookon közzétett, nyilvános kommenteket vizsgálják – tudósított a BBC hírportája. A kutatás nevét a görög mitológia alakjáról, Fámáról, a hírnév és a pletyka istennőjéről kapta. A kutatók négy kategóriába sorolják az internetes pletykákat: spekuláció, vita, félretájékoztatás és hamis információ.

A rendszer a forrásokat is osztályozza, hogy hitelességüket felmérje. A kategóriák között híroldalak, újságírók, szakértők, szemtanúk, közszereplők és a közösségi médiában automatikus bejegyzéseket létrehozó robotok is szerepelnek. A közösségi oldalakon folyó beszélgetések alakulását is vizsgálják, a forrásokat ellenőrzik, hogy megerősítik vagy cáfolják az információt.

Kalina Bontcheva, a kutatás vezetője, a Sheffieldi Egyetem munkatársa elmondta: csak szöveget elemeznek, képeket nem, tehát nem vizsgálják, manipulálták-e a fotókat. Az első eredmények másfél év múlva esedékesek, a módszert újságírók és egészségügyi szakemberek segítségével fogják tesztelni. A cél, hogy a rendőrség, a tűzoltóság, a mentők és más szervezetek hatékonyabban tudjanak az eseményekre reagálni.

Mint korábban megírtuk, a Maven7 Hálózatkutató Zrt. és a Political Capital politikai elemző intézet legfrissebb kutatása szerint a legnépszerűbb politikus Orbán Viktor (168 ezer like). A Fidesz-elnök mögött a vizsgált időszakban második Vona Gábor, a Jobbik elnöke (118 ezer like). Mögöttük – alaposan leszakadva – következeik az Összefogás három kulcsfigurája Bajnai Gordon (64 ezer) Gyurcsány Ferenc (48 ezer) és Mesterházy Attila (41 ezer).

A két jobboldali párt továbbra is jóval nagyobb elkötelezett és aktív táborral bír a Facebookon, mint a többi politikai erő. A Fidesz és a Jobbik szinte végig ellentétes pályát írt le a hónapban – amikor az egyiknek nőtt a bázisa, a másiknak csökkent. Ez arra utalhat, hogy van átjárás a két párt tábora között az online térben is. A Fidesz nem tudta folyamatosan azonos szinten mobilizálni táborát, de a nagy ingadozások ellenére szinte végig vezette a mezőnyt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik