Az Alkotmány nem játék csoport közös tiltakozásra hívta szimpatizánsait a gyermeknap délután az Emberi Erőforrások Minisztériuma elé. A megjelent több száz tiltakozó között láttuk Juhász Pétert, Daróczi Gábort, Ungár Klárát, Horváth Aladárt, Varju Lászlót és a pedagógus szakszervezet vezetőit.
A szervezők által küldött sajtóanyag szerint az általános iskolai elkülönítés hátrányos következményekkel jár mind az elkülönített diákok iskolai teljesítményére, továbbtanulására és jövőbeni munkához jutására, mind pedig az egész társadalomra nézve: a társadalom kohéziója gyengül, és növekednek a csoportközi feszültségek (a bizalmatlanság, az előítéletek, konfliktusok, erőszak).
A közös tanulásnak és időtöltésnek köszönhetően a gyerekek érzékenyebbek lesznek a társadalmi különbségekre, fel tudják ismerni a diszkriminációt, és könnyebben beilleszkednek az övéktől eltérő kulturális környezetekbe is – közölték a tüntetés szervezői.
Egy kiterjedt integrációs program hatásait vizsgáló kutatás eredményei szerint a személyközpontú, tanulói autonómiát erősítő pedagógiai módszerekkel segített integráció mindenki számára előnyös: a hátrányos helyzetű diákok olvasáskészsége és továbbtanulási esélyei úgy javultak jelentősen, hogy a többiek eredményei sem romlottak, ráadásul a programnak jelentős pozitív hatása volt valamennyi diák önértékelésére, és probléma megoldó készségeire – áll a sajtóközleményben.
Azonban az iskolai integrációnak nem csak a hátrányos helyzetű tanulókra kell vonatkoznia, hanem a beszédben, értelmileg, tanulásban, látásban, hallásban, mozgásban akadályozott és az autizmus spektrumzavaros gyerekekre is, akiket a szegregáció szintén láthatatlanná tesz – közölték a szervezők.
Azért kell kiállnunk az iskolai integráció mellett, mert egy befogadó, szolidáris társadalmat szeretnénk, amelyben tényleg mindenki lehetőséget kap a képességei kibontakoztatására – írták a sajtóközleményben.
Eljött az ideje, hogy egyértelművé tegyük a kormány számára: hogy nem csak a diákok, de az egész társadalom számára nélkülözhetetlen, hogy testvéreink, gyerekeink és unokáink együtt – és ezáltal egymásról és egymástól is – tanulhassanak – közölték a szervezők..