Tarlós István főpolgármester és Petykó Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) elnöke írta alá tegnap a 4-es metró és a kapcsolódó felszíni beruházások megvalósításához szükséges egységes támogatási megállapodást.
Az új szerződés szerinti összköltségvetés a korábbi, 373,4 milliárdos keret helyett 452,5 milliárd forint. Ez tartalmazza a projekt megvalósításával kapcsolatos összes megkötött, illetve még megkötendő szerződés, továbbá a jelenlegi és a várható vitatott tételek, vállalkozói követelések kalkulált maximális összegét.
Az Index szerint a költségek növekedésének két összetevője van. Az egyik, hogy a jövőben megkötendő szerződésekre kifizetendő költségek és az általános tartalék a korábban tervezett 30,9 milliárd helyett 42,5 milliárd forintra nőtt. A valamivel több, mint 11 milliárd forintos többlet annak köszönhető, hogy bekerült az új összköltségvetésbe a vonal maximális biztonsága miatt előírt EDR – Egységes Digitális Rádiórendszer (kb. 1 milliárd forint), illetve a kibővített műszaki tartalommal megvalósuló kelenföldi közlekedési csomópont költségei is növekedtek. A korábban kalkulált 2,7 milliárdos költséghez képest 10 milliárd forint többletterhet jelent. Ez az ár tartalmazza az EU által előírt, összevont helyi- és helyközi buszpályaudvar és terminál becsült költségeit, illetve az 1500 P+R és a tervezett B+R parkolók létesítését is. Az új szerződés lehetővé teszi, hogy mindez az uniós forrásokból elszámolható legyen.
Az ár növekedésének másik forrása az a 67,5 milliárd forintos tétel, ami a megkötött szerződésekből eredő, a vállalkozók által el nem fogadott mérnökhatározatokból eredő követelések becsült legmagasabb összege, azaz a jelenleg ismert maximális kockázat.
A projekt műszaki készültségi foka mára közel 77%-os. Az új szerződés szerint a 4-es metrót 2014. március 31-én vehetnék használatba az utasok, a projekt költségeit pedig legkésőbb 2015. július 31-ig számolhatnák el az érintettek.