Az Econventio Közhasznú Egyesület és az SZTE GTK kutatócsoportja vizsgálta a középiskolások pénzügyi kultúráját, az országban legnagyobb – tíz és félezer fős –mintavétellel. A felmérésen diákok a banki szolgáltatások, a megtakarítások a befektetések, a hitelezés, nyugdíj és biztosítás, a munka világa és általános gazdasági ismeretekre vonatkozó tudását vizsgálták.
Az erdemények azt mutatták: hogy a középiskolások átlagteljesítménye 45 százalék, ami nem nevezhető jónak. A vizsgált témakörörökben a legnagyobb ismerethiányt az ország kockázat, infláció, adózás, a munka világa illetve a hitelezéssel kapcsolatos tudásban tapasztalták a szakemberek: a válaszok több mint 60 százaléka helytelen volt. A megtakarítások és befektetések esetében a válaszok átlagosan 49 százaléka, míg biztosítások esetében 37 százaléka volt rossz.
Kovács Péter docens az SZTE Médiacentrumnak ezek alapján azt mondta: ajánlott lenne középiskolákban általánosan bevezetni a gyakorlatban is alkalmazható pénzügyi ismeretek oktatást. A gyakorlatiasság egyik formája akár egy tanóra, akár egy néhány alkalmas délutáni kötetlen tréning lehetne. Ott pedig, ahol már van pénzügyi oktatás, szükséges lenne a gyakorlatiasság növelése. Mindehhez persze a pénzügyi ismereteket oktatók képzése is szükséges – tette hozzá a szakember, aki szerint így hosszútávon javítható lenne a helyzet.