„Járhatatlan, ami Magyarországon régóta érvényesül, hogy a leginkább elfogadott tudományos-szakmai felismerésekkel szemben (vagy nem elég jó összhangban velük) fogalmazódnak meg oktatáspolitikák. Ez ma is igaz” – mondta Nahalka István oktatáskutató az Agóra Oktatási Kerekasztal csütörtöki sajtótájékoztatóján.
A szervezet március 31-én alakult meg azzal a céllal, hogy „egy szakmai alapon nyugvó, komplex, társadalmi igényeket figyelembe vevő, modern és nyitott oktatási koncepciót dolgozzon ki” – mondta Ercse Krisztina, szervező. A Kerekasztalt alapvetően két dolog hívta életre. „Az egyik az a néhány hónapos tapasztalat, hogy ennek a kormánynak tulajdonképpen nincsen egy koherens, jó stratégiai elképzelése az oktatáspolitikáról. A másik pedig, hogy úgy kezd neki az oktatás megreformálásának, hogy valójában érdemi párbeszédet nem folytat sem a társadalommal, az érintettekkel vagy a szakmával.” A kerekasztalt a Hálózat a Tanszabadságért 19 oktatással foglalkozó szervezettel együtt alapította meg, tagjai közt pedig megtalálhatók pedagógusok, szülők, oktatáskutatók, valamint társ- és rokontudományok képviselői is.
Az Agora kidolgoz egy olyan oktatási koncepciót, amelyet 2013 szeptemberében fel fognak ajánlani bármelyik – vagy akár mindegyik – politikai erőnek, annak érdekében, hogy ne legyen az oktatás kiszolgáltatva négy éves választási ciklusoknak. A másik célkitűzés pedig maga a munka folyamata. Itt ugyanis megvalósulhat az a szakmai-társadalmi párbeszéd, ami másképp nem jönne létre. Mi hiszünk abban, hogy a demokrácia szabályait megvalósítva, az érdekeltek bevonásával és a kérdések megtárgyalásával mindenkinek megjelenhetnek az érvei, igényei, ezek ütköztethetők – és a végtermékben meg is jeleníthetők.”
Nahalka István szerint itt természetesen nem arról van szó, hogy az úgynevezett szakembereknek kell meghatározni, mi legyen az oktatáspolitika. Szerinte értelmetlen a hozzáállás, miszerint a szakmaiságnak valami abszolút szerepet kellene tulajdonítani. Ezzel együtt szerinte nagyon nagy szükség lenne rá, hogy olyan politika szülessen, ami sokkal inkább tekintetbe veszi a szakmai érveket, megállapításokat, tudományos eredményeket. „Úgyis szokták ezt hívni, hogy bizonyítékokon alapuló politizálás. Mi azt gondoljuk, hogy a neveléstudományban és társtudományaiban felhalmozódott egy olyan tudás, amit már elég jól figyelembe lehet venni az oktatáspolitikában. Mi egy olyan koncepciót akarunk alkotni, ami jelentős mértékben tekintetbe veszi ezt. Ettől még politikai koncepció lesz, tehát a politika logikáját fogja követni, de nagyon jelentős mértékben támaszkodik majd szakmai tudásra”
Nahalka elmondta: természetesen a szakma sem egységes, a koncepció kialakítsa közben nagy vitákra számítanak. Parázs vita kezd kirajzolódni például a szakképzések tekintetében, vagy az esélyegyenlőtlenségek kiküszöbölésének technikái kapcsán.
„Ha elhiszem a másiknak, hogy lehet más módon is jól iskolát csinálni, mint ahogy én szeretem, és elhiszem, hogy lehet másképp is jól tartani órát – akkor fogunk tudni egymással beszélni és alternatívákat megfogalmazni. Ebből tudunk sokat tanulni” – tette hozzá egy másik agórás, Szántó Jutka.
A sajtótájékoztatón elmondták: az Agóra következő (ötödik) plenáris ülését szeptember 29-én a Városmajori Gimnáziumban tartják. A szervezők mindenkit szeretettel várnak, az esemény teljesen nyitott. Nyilvánosan zajlik továbbá a szervezet egész munkája: minden elérhető a Kerekasztal honlapján, és szívesen fogadják a hozzászólásokat, de folyamatosan várják a csatlakozókat is – akár tagként, akár külső szakemberként.