Belföld

“Komcsi maradvány” az iskolai köpeny?

köpeny (köpeny)
köpeny (köpeny)

„Kriptokommunizmus", „újabb mutyi" és „kádárista beidegződés"- olvasóinkat kérdeztük, támogatnák-e az iskolaköpeny visszatérését, mint ahogy Hoffmann Rózsa? A válaszokból válogattunk.

“Az egyenköpeny szerintem jó dolog” – jelentette ki Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár az InfoRádió Aréna című műsorában csütörtökön. Az államtitkár szerint meg kell értetni a szülőkkel, hogy nagyon sokat tudnak megtakarítani azzal, ha egyenköpenyt viselnek a gyerekek az iskolában. Hoffmann beszélt arról, hogy “szegény sorban nőtt fel”, és gyerekként neki segítség volt, hogy a köpeny eltakarta “a nyolc éve nyúzott blúzát”.

Olvasóink többsége szerint azonban a köpeny nem fedi el a társadalmi különbségeket, továbbra is lesznek „menő és csóró gyerekek“, a szülőknek viszont plusz kiadást jelentene. A kék ruhadarab sokak szerint értelmetlen, bevezetése „antidemokratikus, ráadásul az elnyomás szimbóluma és korlátozza a szabad akaratot“.

Párizsitól a varrodabizniszig

Az én korosztályom még köpenyt hordott. Édesanyám szegény mindig keservesen tudta megvenni, mert volt abban is vászon, meg csillogó selymes… na azt csak a gazdag gyerekek hordták… Rohadtul utáltuk a köpenyt….. de arra is gondolni kell, szerencsétlen szülők még azt is miből tudják kifizetni, egy vagyon az iskolakezdés így is…. S attól még a szegény szegény marad, a gazdag gyerek szülei meg a köpenyt is divatosra szabatja, mert hogy külön készítteti majd gazdag csemetéjének….” –írja egyik olvasónk. „Ja és azzal nem akar semmit kezdeni ez az idióta,hogy bizony van olyan gyerek aki téliszalámis zsömlét visz uzsira,van olyan aki párizsisat és olyan is van akinek zsömlére se futja…Ez nem idegesíti???? Ebben hol van az egyenlőség???” – kontráz egy másik kommentelő.

A köpeny ráadásul – olvasóink szerint – kellemetlen viselet, „nyáron meleg, télen pedig hideg“, és „úgy néz ki benne az ember, mint egy pufajkás hóember“. Sőt, van, aki szerint gyúlékony is: „Nálunk rendszeresen előfordult hogy a gázkonvektor mellett ülő embernek kigyulladt és kb 5 mp alatt elégett az egész gusztustalan köpeny, jobb esetben időben le tudta venni…” – elevenítette fel egyikük.

Akadnak persze kétkedők, összeesküvéselmélet-gyártók, illetve olyanok is, akik anyagi hasznot sejtenek a kék lepel mögött. „Kinek az unoka testvére gyártaná azokat a förtelmes műanyag köpenyeket?????????”, „csak tán nem varrodát akar nyitni?“, „Gondolom, az egyik csókosnak van egy csődközelben lévő varrodája“. :) – záporoztak sorra a kommentek.

Praktika vs. gépezet

Természetesen rengeteg olyan hozzászólás is érkezett, amelyekben egyetértenek az államtitkár iskolai divatreformjával, és támogatják az ötletet. Érvük, hogy az egyenruha praktikus és nemcsak a ruhát védi, ami alatta van, hanem „a piercinges köldököt is”. „Az én gyerekem most is olyan suliba jár, ahol van iskolaköpeny:nem kell ezt “túl ideológizálni”-a különbségek a köpeny alatt is látszanak, és még az öltözködésen túl millió szembeötlő jele lehet a jólétnek-egyszerűen azért kell-/ene/ iskolaköpeny, mert praktikus: alsóban különösen védi a ruhát, és azért mert a gyerekeknek ez egy kvázi “munkahely” külön világ, külön szabályokkal:jelezné a helyzet másságát az is, ha reggel köpenyt kellene venni” – magyarázza egy az egyenruhát támogató olvasó.

Hoffmann egyébként utalt arra is, hogy a brit, illetve az ázsiai iskolákban is köpenyben járnak a gyerekek iskolába. Az államtitkár szerint az az érv is az egyenruha mellett szól, hogy a munka világában, egy bankban vagy egy üzletközpontban is megkövetelik a dolgozóktól az egyenruhát. Az egyik kommentelő szerint azonban egészen másról van szó, a nemzetközi példa csupán terelés. „Szerintem sokkal inkább a tanulók uniformizálódását szolgálja majd. A “te is ugyanúgy nézel ki mint én és mindannyian kis fogaskerekek vagyunk ugyanabban a nagy gépezetben” érzést fogja öntudatlanul beléjük oltani, felkészíti őket esetleg arra, hogy majd egyszer ugyanígy egyenruhába bújva, feltétlen bizalommal, kis fogaskerékként szolgálják a nagy gépezetet és az azt irányítókat.

Köpeny helyett egyenlőség

Számtalan tanács és üzenet is érkezett Hoffmann Rózsának. A vállalhatóbbak közül idéztünk, a többit – aki igényli – megtalálja az FN24 Facebook-oldalán.

Inkább az iskola utáni foglalkozások kérdését oldják meg és tegyék ingyenessé (sport, művészetek). Ezzel a lépéssel nagy könnyítést tennének a dolgozó szülőknek.”

Ennél vannak tényleg fontosabb dolgok: az egészséges étkeztetés, minimalizálni az iskolakezdési költségeket, megfelelő épületek és tornatermek legyenek, és még lehetne sorolni, ami előbbrevalóbb, mint a gyerekek kinézete!

Nem eltakarni kell a különbségeket, hanem megszüntetni.” „Talán az ellen kellene tenni, hogy ne legyenek szegény gyerekek!

A köpenyről szóló rendelet egyébként még nincs napirenden, de az oktatási államtitkár ösztönözni fogja a döntést.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik