Többek között ez lehet az oka annak, hogy gyomorforgató látvány fogadja a felszállót minden egyes járaton. A buszok, trolik, villamosok, metrók, HÉV-ek ülésein áll a kosz, a padlón szintén. A kapaszkodók már ragacsosak, és ki tudja, milyen fertőzéseknek vagyunk kitéve nap mint nap. A mellékelt képek önmagukért beszélnek.
Legszükségesebb műveletek
A legszükségesebb műveletek közé a jármű hulladékgyűjtőinek – ahol rendszeresítve van – ürítése, az utastér padlózatáról a darabos szemét összeszedése, az utastér, a peronpadlók és a lépcsőfeljárók seprése, a járműbelső utasokkal érintkező felületeinek tisztítószeres (fertőtlenítő jellegű) ruhával történő törlése, valamint a napi műszaki karbantartásnál esetlegesen szennyeződött felületek tisztítása tartozik – közölte a BKV Sajtóosztálya a Hír24-gyel.
Szemétszedés, seprés, törlés
Fotók: Neményi Márton
A járművek takarítása különböző ciklusrendek szerint történik, napi, heti, illetve havi gyakoriságú takarítási műveletekkel számolnak. A megállók takarítását a közutak takarításáért is felelős fővárosi közszolgáltató társaság, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) végzi.
Tavaly megírtuk, a BKV 900 millió forintot fizetett külsős takarító cégeknek, akik elvileg különleges technológiával tisztították a járatokat. Változás akkor sem volt tapasztalható. Bár az idén kevesebbet fordít a társaság erre a célra, az utasokat ez nem vigasztalja. A BKV ugyan közzétette, hogy a takarítással kapcsolatos változás a kisebb belső kapacitások miatt színvonalromlást eredményezhet, mert az eddiginél kevesebb munkavállaló végzi a takarítást.
„Az ebből eredő kellemetlenségeket igyekszünk minimalizálni, de ha mégis előfordulna ilyen, azért utasaink megértését kérjük. Szeretnénk ugyanakkor hangsúlyozni: a munka megszervezése során elsődleges prioritással a kulturált utasforgalom biztosítása és az utasbiztonság fenntartása bír, ezért erőforrásainkat elsődlegesen az utasforgalom számára látható megállóhelyek és csomópontok, valamint járművek takarítására koncentráljuk, a BKV belső üzemi területeinek takarítása kisebb prioritást élvez” – olvasható a honlapon.
Egy kis paskolással kész porvihart kavarunk
Az utazás azonban nem lett olcsóbb, még mindig 9800 forintba kerül egy felnőtt havi bérlet, amiért az utasok jobb színvonalat követelnek.
Kata esete |
Kata, aki naponta veszi igénybe a BKV szolgáltatásait, elmondta, ő már le sem ül a tömegközlekedési eszközökön. „Történt ugyanis, hogy munkába menet egy nap helyet foglaltam az egyik buszon, ám amikor leszálltam, megdöbbenve tapasztaltam, hogy a nadrágomon egy nagy fekete folt ‘ékeskedik’. Így kénytelen voltam hazamenni és átöltözni. Akkor megfogadtam, soha többé nem ülők le.” |
Forgalmi adatok
A reggeli csúcsidőben, forgalomban lévő járművek aktuális irányszámait a következő táblázat mutatja be:
BKV által üzemeltetett autóbusz |
1154 darab |
Más szolgáltató által üzemeltetett autóbusz |
104 darab |
Villamos |
459 darab |
Trolibusz |
121 darab |
Metrókocsi |
269 darab |
MFAV-kocsi |
18 darab |
HÉV-kocsi |
240 darab |
Összesen |
2365 darab |
Szeptembertől jobb lesz?
A társaság 2011-ben a takarításra vonatkozó vállalkozói szerződés megújítására közbeszerzési eljárást írt ki, ám a BKV finanszírozási háttere és a közbeszerzési eljárás státusza kétségessé tette annak lezárását a tavalyi évben. Eredmény így idén augusztus végére várható, szeptembertől a 15 pályázó közül kiválasztott cég veszi kézbe a „portalanítást”.