Belföld

Miért koszosak a BKV járatai?

BKV-buszok (bkv, tömegközlekedés, kosz)
BKV-buszok (bkv, tömegközlekedés, kosz)

Csak a „legszükségesebb takarítási műveleteket” végzi a BKV, amíg nem kerül újra külsős vállalkozás kezébe a járművek rendbe rakása.

Többek között ez lehet az oka annak, hogy gyomorforgató látvány fogadja a felszállót minden egyes járaton. A buszok, trolik, villamosok, metrók, HÉV-ek ülésein áll a kosz, a padlón szintén. A kapaszkodók már ragacsosak, és ki tudja, milyen fertőzéseknek vagyunk kitéve nap mint nap. A mellékelt képek önmagukért beszélnek.

Legszükségesebb műveletek

A legszükségesebb műveletek közé a jármű hulladékgyűjtőinek – ahol rendszeresítve van – ürítése, az utastér padlózatáról a darabos szemét összeszedése, az utastér, a peronpadlók és a lépcsőfeljárók seprése, a járműbelső utasokkal érintkező felületeinek tisztítószeres (fertőtlenítő jellegű) ruhával történő törlése, valamint a napi műszaki karbantartásnál esetlegesen szennyeződött felületek tisztítása tartozik – közölte a BKV Sajtóosztálya a Hír24-gyel.


Szemétszedés, seprés, törlés
Fotók: Neményi Márton

A járművek takarítása különböző ciklusrendek szerint történik, napi, heti, illetve havi gyakoriságú takarítási műveletekkel számolnak. A megállók takarítását a közutak takarításáért is felelős fővárosi közszolgáltató társaság, a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. (FKF) végzi.

Tavaly megírtuk, a BKV 900 millió forintot fizetett külsős takarító cégeknek, akik elvileg különleges technológiával tisztították a járatokat. Változás akkor sem volt tapasztalható. Bár az idén kevesebbet fordít a társaság erre a célra, az utasokat ez nem vigasztalja. A BKV ugyan közzétette, hogy a takarítással kapcsolatos változás a kisebb belső kapacitások miatt színvonalromlást eredményezhet, mert az eddiginél kevesebb munkavállaló végzi a takarítást.

„Az ebből eredő kellemetlenségeket igyekszünk minimalizálni, de ha mégis előfordulna ilyen, azért utasaink megértését kérjük. Szeretnénk ugyanakkor hangsúlyozni: a munka megszervezése során elsődleges prioritással a kulturált utasforgalom biztosítása és az utasbiztonság fenntartása bír, ezért erőforrásainkat elsődlegesen az utasforgalom számára látható megállóhelyek és csomópontok, valamint járművek takarítására koncentráljuk, a BKV belső üzemi területeinek takarítása kisebb prioritást élvez” – olvasható a honlapon.


Egy kis paskolással kész porvihart kavarunk

Az utazás azonban nem lett olcsóbb, még mindig 9800 forintba kerül egy felnőtt havi bérlet, amiért az utasok jobb színvonalat követelnek.

Kata esete
Kata, aki naponta veszi igénybe a BKV szolgáltatásait, elmondta, ő már le sem ül a tömegközlekedési eszközökön. „Történt ugyanis, hogy munkába menet egy nap helyet foglaltam az egyik buszon, ám amikor leszálltam, megdöbbenve tapasztaltam, hogy a nadrágomon egy nagy fekete folt ‘ékeskedik’. Így kénytelen voltam hazamenni és átöltözni. Akkor megfogadtam, soha többé nem ülők le.”

 

Forgalmi adatok

A reggeli csúcsidőben, forgalomban lévő járművek aktuális irányszámait a következő táblázat mutatja be:

BKV által üzemeltetett autóbusz

1154 darab

Más szolgáltató által üzemeltetett autóbusz

104 darab

Villamos

459 darab

Trolibusz

121 darab

Metrókocsi

269 darab

MFAV-kocsi

18 darab

HÉV-kocsi

240 darab

Összesen

2365 darab

 


Szeptembertől jobb lesz?

A társaság 2011-ben a takarításra vonatkozó vállalkozói szerződés megújítására közbeszerzési eljárást írt ki, ám a BKV finanszírozási háttere és a közbeszerzési eljárás státusza kétségessé tette annak lezárását a tavalyi évben. Eredmény így idén augusztus végére várható, szeptembertől a 15 pályázó közül kiválasztott cég veszi kézbe a „portalanítást”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik