Idén 24 alkalommal rendezik meg jövő hét keddtől azt a háromnapos Szegedi Nemzetközi Biblikus Konferenciát, amely mára Kelet-Európa legnagyobb biblikus konferenciává nőtte ki magát – értesítette a Szeged24-et a tanácskozás igazgatója. Dr. Benyik György tájékoztatása szerint eddig több mint háromezren voltak kíváncsiak a seregszemlére, melynek előadásásaiból már 21 könyv jelent meg.
A konferencia igazgatója arról is beszámolt: tavaly a Vatikán egyik neves tudósáról, Joachim Gnilka professzorról – aki a szegedi konferencia hűséges támogatója – díjat neveztek el, amelyet olyan kutatónak adományoznak, aki a legtöbbet tette a magyarországi biblikum fejlődéséért. Az idén ezt a díjat Farkasfalvy Dénes nyugalmazott apát (Dallas, USA) kapja. A tudós jelenleg XVI. Benedek pápa közeli munkatársa. A szegedi konferencián a hittudósok többek közt azt vizsgálják majd, hogy az újszövetségi iratokon belül hogyan fejlődik a Jézusba vetett hit, és milyen változásokon megy keresztül.
Jézus állítólagos sírja Jeruzsálemben
A konferencia témájának történeti háttere
Az újszövetségi iratok és a bennük található üzenet történeti hitelét az elmúlt évszázadban számos kritika érte. Mára a Jézus életéről szóló vitairodalom szinte áttekinthetetlen méreteket öltött – tájékoztatott Dr. Benyik György.
Magyarországon hosszú időn át a legnagyobb visszhangot a XIX. századi újkatolikus mozgalom egyik vezető alakjának tartott Ernest Renan műve váltotta ki. A vallástörténész több kötetben dolgozta fel az ősegyház és a korai kereszténység történetét. Leghíresebb és legvitatottabb munkája a Jézus élete című műve, amely ötvözete a racionális bibliakritikának és a romantikus pátosznak. Az akkori katolikus egyház Renan Jézus-művét a hit elleni durva támadásnak és historicista modernkedésnek tartotta.
Jézus arcának rekonstrukciója a torinói lepel alapján
Dr. Benyik György beszámolója szerint a XX. században hozott lényeges változást a zsidó Jézus életének kutatása, amelynek első reprezentatív alakja Joseph Klausner volt, aki a ’20-as években megjelent könyvében cáfolta, hogy történetileg alaptalan mítosz terméke lenne Jézus alakja. A Názáreti erkölcsi tanítását értékelve pedig úgy tekintett rá, mint hiteles zsidó tanítóra, akinek az élete tragédiába torkollott. A leghíresebb zsidó Jézus-kutatók pedig Jézus zsidó identitását hangsúlyozzák és elfogadják őt mesternek, rabbinak, karizmatikus tanítónak, de nem Isten fiának és Messiásnak.
Rembrant Jézus portréja
Ezt követően Robert Funk és John Dominic Crossan főleg a sajtónak megfogalmazott állításaikkal 1985-től a történeti Jézussal kapcsolatos vitás kérdéseket sok esetben vulgarizálták és sokakat sokkoló véleményeket is írtak – közölte a biblikus konferencia igazgatója.
Dr. Benyik György szerint ezek a szélsőséges vélemények az Újszövetség kulturális hátterének új típusú kutatására sarkalták a szakértőket. Ez a „harmadik szakasz vitában” öltött testet Észak-Amerikában, mely során Jézus személyét és tanítását más vallásalapítókkal vetették egybe.