Belföld

A kánikulában is jól haladt a 86-os út felújítása

Nem kellemes a közel 40 fokos forróságban a munka, ám mint a Nemzeti Iffrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleményéből kiderült: a nagy melegben gyorsabban halad az aszfaltozás.

Nem kellemes a közel 40 fokos forróságban a munka, ám mint a Nemzeti Iffrastruktúra Fejlesztő Zrt. közleményéből kiderült: a nagy melegben gyorsabban halad az aszfaltozás.

„A csapadékmentes forró időjárás ideális az útépítési munkálatokhoz és ez érezhető is a beruházásoknál” – mondta el Loppert Dániel, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs igazgatója.

Az aszfalt és a beton is nagyon magas hőmérsékleten érkezik meg az építési területekre. Minél magasabb a levegő hőmérséklete, annál több ideje van a kivitelezőnek a burkolat terítésére. “Hideg időben nem lehet aszfaltozni, ugyanis túl gyorsan köt meg a forró burkolat, így a terítésnél ez problémát okozhat, illetve az elkészült friss aszfalt a hideg miatt feltöredezhet – tette hozzá Loppert Dániel.

A 40 fokos hőmérséklet nagyon magas az emberi szervezetnek, ezért már 24 fok felett a munkások részére 30 percenként 14-16 fokos ivóvizet kell biztosítani.

Az aszfalt bedolgozási hőmérséklete közel 180 °C, azaz ehhez képest a 35 °C levegő hűvösnek számít. Tartósan magas hőmérsékletnél, mint amit most is tapasztalhatunk, munkavédelmi intézkedéseket kell hoznia az útépítőknek: óránként minimum 5, maximum 10 perc pihenőt kell tartani minden munkásnak.

Miután a forró aszfaltot a burkolatra önti a kivitelező, a korai szilárdulást kell elkerülnie, hogy megfelelően tudják teríteni a fedőréteget. A nagy meleg ebben az esetben segítség az útépítőknek.” – állítja a NIF kommunikációs igazgatója.

Útépítések országszerte

A gyorsforgalmi utak közül az M3-as építése Nyíregyháza és Őr között és az M0-án déli szektor bővítése halad nagy üzemben. A keleti országrész autópályájánál ez év végére teszi a NIF a műszaki átadás megkezdését, míg a budapesti körgyűrű M7-M6 autópályák közötti része a felújított régi pályaszakasszal együtt, 2 x 3 sáv + leállósávos kialakítással augusztusban már a közlekedők rendelkezésére áll. Az M0-ás többi részét az M6-tól az M5-ig várhatóan 2013 nyarán veheti birtokba az utazó közönség.

Jelenleg az ország több pontján dolgoznak a NIF beruházásain. Egyebek mellett a végéhez közeledik a 86-oson a 37 km-es Zala megyei szakasz kivitelezése, valamint a Mosonmagyaróvár és Csorna között útszakasz építése, ahogy a 76-os zalai része is nagy üzemben épül és jól halad a Rába-híd építése Marcaltőn.

Ugyancsak folyamatos a munka a 4-es főút Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei szakaszán, valamint a turbó körforgalom építése is zajlik a főúton Szolnok térségében. Jól haladnak az útépítők a Debrecen elkerülővel, illetve a 47-es korszerűsítésével Mezőberény – Békéscsaba között.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik