Július 4-én tartják a Légi utasok jogainak európai napját. Habár az apropó nem olyan fennkölt, mint az amerikai függetlenségi nap esetén, a cél mindenképp nemes. Ez pedig nem más, mint hogy minden utas ismerje – és tudja érvényesíteni – jogait. A nap folyamán ezért az Európai Unió 25 országának 30 repterén adnak tájékoztatást az Európai Fogyasztói Központ munkatársai.
A Liszt Ferenc reptéren tartott tájékoztatón Kreisch Attila elmondta, hogy – mivel az EU országai közösen szabályozzák ezt a területet – ha az unión belül utazunk, vagy uniós légitársaság szolgáltatásait vesszük igénybe egyazon jogok illetnek meg minket. De mik is ezek pontosan? Íme!
Törölték járatát? – Járattörlés esetén a légitársaság nemcsak hogy köteles megtéríteni a jegyárat (vagy egyéb módon eljuttatni minket úti célunkra), hanem köteles ellátást is biztosítani: így ételt, italt, és amennyiben szükséges: szállást (transzferestül), telefonálási lehetőséget. Ezen felül természetesen kártérítést is kell fizetniük: ennek nagysága függ a repülőút hosszától, nagyjából 250-600 euro között mozog. Erre azonban csak akkor kerül sor, ha a társaság a járat törléséről az utazót nem értesítette időben, és a törlésnek nem a társaságon kívül álló oka van – mint amilyen az izlandi vulkánkitörés okozta természeti helyzet volt.
Fotó: Kummer János
Késik a járat? – Amennyiben járatunk jelentős késéssel indul, a légitársaságnak megint csak kötelessége ellátásunkról gondoskodnia. Ez annyit tesz, hogy amennyiben a késés meghaladja a két órát, igényt tarthatunk üdítőre és ételre, valamint telefonálási lehetőségre. Amennyiben ez indokolt, szintén jogosultak vagyunk a szállásra és a transzferre is. Ezen felül, ha a késés mértéke eléri az 5 órát, szabadon dönthetünk, hogy utazunk-e, vagy – mivel már lekéstük a meccset, esküvőt, tárgyalást, s így az utazás értelmét vesztette – inkább visszaigényeljük a jegy árát.
Elveszett vagy megrongálódott a poggyász? – A légitársaság viseli a felelősséget poggyászunkért attól a perctől számítva, hogy azt feladtuk, egészen addig a pillanatig, amíg azt vissza nem kaptuk. Amennyiben ezalatt poggyászunk sérül, vagy esetleg el is vész, a társaságnak kötelessége a kárt megfizetni. A bizonyítási eljárás ugyan nehézkes lehet, de a kár mértékétől függően akár 1300 eurós kártalanításra is igényt tarthatunk. Fontos azonban, hogy amint lehet – legjobb, ha rögtön a reptéren – de legkésőbb 7 napon belül jelezzük kártérítési igényünket, más esetben ugyanis az ügy elévül.
Fotó: Kummer János
A központ igazgatója elmondta: bárki, aki uniós (vagy norvég illetve izlandi) légitársasággal utazik, és problémája akad, bátran fordulhat a fogyasztóvédőkhöz. Ezekben az országokban működnek ugyanis az Európai Fogyasztói Központ szervei, amiken keresztül a magyar tagiroda érvényesíteni tudja az utasok jogait. A központok segítségét természetesen nemcsak az említett esetekben lehet kérni, hanem bármiféle probléma (így duplán levont összeg, elveszett foglalás) esetén is. A vitarendezésnek ez a módja ráadásul valóban megéri: nemcsak, hogy ingyenesen, hivatalból segítenek; de jellemzően a rendezés gyorsabb általuk, mintha a hosszú és drága pereskedést választjuk.