Belföld

Az ombudsman szerint egy iskola “elcigányosodását” akarták megállítani

Balog Zoltánhoz fordul az ombudsman a jászapáti iskolában tapasztalt szegregáció miatt. Szerinte az iskola "elcigányosodását" akarták megállítani az intézmény-összevonással.

Jogalkotási javaslatokkal Balog Zoltánhoz, az emberi erőforrások miniszteréhez fordult a jászapáti iskolában tapasztalt szegregáció miatt Szabó Máté – tájékoztatta az ombudsman hivatala kedden az MTI-t.

“Az alapvető jogok biztosa az egyenlő bánásmód követelményének hatékonyabb érvényesíthetősége érdekében jogalkotási javaslatokkal az oktatásért felelős miniszterhez fordult” – áll az MTI-hez eljuttatott közleményben.
Szabó Máté az iskola jogellenes működésével kapcsolatban a megyei kormányhivatal vizsgálatát is kérte.
A közlés szerint a halmozottan hátrányos helyzetű, közöttük a tanulók egyre nagyobb hányadát jelentő cigány származású gyermekek többségét Jászapátiban “magatartászavarra” hivatkozva elkülönítik a többiektől. A településen az iskolák összevonása előtt is elkülönítve tanították a tanulók egy részét.

Az ombudsman vizsgálati jelentésében azt írta, hogy az önkormányzat 2007-ben hivatalosan azért vonta össze két iskoláját, hogy a “magatartászavaros” gyermekek elkülöníthetőkké váljanak, és így a “tanulni vágyó” gyermekek számára jobb feltételeket biztosíthassanak. Háromszintű képzési szerkezetet hoztak létre, amelyben a gyerekeket “magatartásuk” alapján sorolták az “egyéni haladású”, az “esélyteremtő” és az “általános” tagozat egyes osztályaiba, miközben a “magatartászavaros” tanulókat – más iskolaépületbe helyezve – a többiektől térben, fizikailag is elkülönítették – olvasható a közleményben.

Az ombudsmani jelentés szerint azonban az intézmény pedagógiai programja és egyéb iratok elemzésével kimutatható, hogy valójában az iskola “elcigányosodását” akarták megállítani az intézmény-összevonással, valamint a tehetséggondozás és a felzárkóztatás feladatainak háromszintű osztályrendszerben való ellátásával. A térbeli elkülönítéssel pedig az akarták elérni, hogy a “magatartászavarosnak” minősített tanulók a tanórák közötti szünetekben se találkozhassanak a többi gyermekkel. Az intézményfenntartó önkormányzat a sajátos osztályba soroláson és a telephelyek közötti speciális munkamegosztáson alapuló rendszer létrehozásával azt is meg akarta előzni, hogy a gyermekeik fejlődési lehetőségeit szem előtt tartó szülők a két intézményből a tanulókat a továbbiakban is elvigyék más települések iskoláiba.

Az iskola gyakorlatában az esélyteremtő osztályok a tananyagot lassúbb tempóban sajátítják el, a súlyponti tantárgyakat – a magyart és a matematikát – az általános osztályokhoz képest kisebb, a készségtárgyakat nagyobb óraszámban tanulják.

A tagozatok elvileg átjárhatók, valójában azonban az esélyteremtőnek nevezett osztályokban tanulóknak legalább a fele nem kapott igazi esélyt arra, hogy “normál” osztályban, azonos tantárgyi struktúrát tanulva, azonos minőségű, színvonalú oktatáshoz jusson. Az átjárhatóság a gyakorlatban egyébként is a szegregáció lényegét nem érintő változást jelent: az átjárás iránya az esélyteremtő  “cigányosztályból” az általános tagozatos “cigányosztály” felé mutat – áll a közleményben.

Az ombudsmani jelentés megállapította, hogy “ez az osztályba sorolási rendszer céljában is, eredményében is visszás, jogellenes elkülönítésnek, közvetlen hátrányos megkülönböztetésnek minősül, sérti az azonos minőségű oktatáshoz való jogot”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik