Nyolcszázmillió forint hiányzik a betegszállító cégek költségvetéséből, ekkora lenne a 2012. évi kompenzáció összege a tavalyi elmaradással együtt, a betegszállítók egyesülete szerint – írja a Népszava csütörtöki száma. Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének (MBOE) elnöke a lapnak elmondta: a betegszállítás költségei drasztikusan emelkedtek, elsősorban az egekbe szökő gázolajárak miatt.
A finanszírozás viszont változatlan maradt, így a betegszállítók közel egy éve nem tudják pótolni a leamortizálódott gépjárműveket. A betegszállítás finanszírozása az elmúlt három évben abszolút értékben még csökkent is, ugyanakkor a betegszállítási igény közel harminc százalékkal növekedett.
Az elmúlt évben az OEP által finanszírozott szervezetek költségei csak a gázolajár növekedése miatt (a kilométer-teljesítményre vetítve) 18 forinttal emelkedtek. A NEFMI tavaly két alkalommal adott támogatást a többletköltségek fedezésére, ám a kapott pénz még 50 százalékban sem fedezte a gázolajár-emelkedés miatt megnövekedett tényleges kiadásokat.
A hiányzó összeget a gépjármű-amortizáció pótlására szánt pénzből és hitelekből kellett fedezniük, de ez hosszú távon nem folytatható, mert a betegszállító szervezeteknek további hitelekre nincs lehetőségük, és a gépkocsik állapota is aggasztó. Az egyesület arra figyelmeztet: az emelkedő gázolajárak és a rendelkezésre álló pénzügyi források alapján fennakadások várhatók a betegszállításban, ami végül a betegszállító szervezetek működésének teljes ellehetetlenüléséhez vezethet.