Egy érdekes – szociálpszichológiai kísérletnek is felfogható – kezdeményezés mérte fel mennyire becsületesek a budapestiek. Két italautomatát állítottak fel, amelyekbõl úgy is kivehetjük az ásványvizet, ha nem dobunk be pénzt. A döntés ránk van bízva, de a szervezõk jól láthatóan tudtunkra adják, hogy a beteg gyerekeket segítõ Csodalámpa Alapítványtól spóroljuk meg így az 50 forintot.
A kampány elsõ három hetében a belvárosban és Óbudán kihelyezett kasszák szinte hajszálpontosan ugyanazt az eredményt hozták. A két italautomatából összesen közel 8 ezer palack víz fogyott el eddig, a vízért a “vásárlók” közel kétharmada nem fizetett.
A kampány indulásakor elég nagy volt a sajtóérdeklõdés, sokan figyelték az automatákat és az azokat használókat, vélhetõen ezért az emberek inkább fizettek, mint nem. A médiazaj csökkenésével együtt a vásárlókedv ugyan nem, a fizetési hajlandóság azonban csökkent. A szervezõk azt feltételezik, hogy az arra járók megszokták a gépeket és úgy érezték, a figyelem lanyhultával õk is lazíthatnak.
A pesti és a budai automaták nagyjából hasonló eredményt mutattak a kísérletben. A naprakész becsületindexen szerdán délelõtt nem volt számottevõ eltérés a két városrész közt, mindössze 1 százaléknyi különbség mutatkozik Buda javára.
A szeptember 23-ig tartó kampányból befolyt összeg dupláját ajánlja fel a szervezõ Sopron Bank a Csodalámpa Alapítványnak. Egy zalaegerszegi beteg kislány kérésére játszótér épül az otthonában.