A százmilliárd forintos állami “mankó” miatti uniós elmarasztalás a légitársaság végét jelentheti, a cég jelenlegi állapotában képtelen lenne visszafizetni az eddig kapott támogatást. A Malév sokmilliárdos adósságot és veszteséget görget maga elõtt, ráadásul az elmúlt évtizedben több vezetõ irányítása alatt sem volt képes nyereségesen gazdálkodni – írja a lap.
A tavalyi évet 25 milliárd forintos veszteséggel zárta a légitársaság, idén pedig a legoptimistább becslések szerint is 8-10 milliárdos mínusz várható. Az elmúlt hónapok statisztikái azt mutatják, hogy sem utasszámban, sem a járatok töltöttségében nem tud a Malév csatlakozni a fellendülõ turizmushoz, sõt a “hazai pályán” – vagyis a budapesti nemzetközi reptéren – is egyre csökken a részesedése.
A közelmúltban megjelent sajtóhírek szerint megindult az elõkészítõ munka, amelynek középpontjában egy “új”, a korábbinál karcsúbb Malév létrehozása áll. A Napi Gazdaság szerint a korábbi vezérigazgató, Martin Gauss egy “mini-Malév” kialakításán dolgozik. A lap által megkérdezett szakértõk szerint ez a méretnagyság szinte reménytelenül kicsi – még európai méretekben is. Egy hatékonyan mûködõ “ráhordó” légitársaságnak 26-30 repülõgéppel kellene rendelkeznie.
WikiLeaks: Putyinéké volt a Malév
Nem félig, hanem teljesen egy Vlagyimir Putyin által felügyelt bank tulajdonában állt 2009-ben a Malév – ez derül ki az amerikai nagykövetség távirataiból, amelyeket a WikiLeaks hozott nyilvánosságra. Az amerikai diplomaták szerint a látszattal ellentétben a Malév-részvények többségét nem magyar magánemberek, hanem teljes egészében a Vnyesekonombank birtokolta. Az amerikaiak szerint a magyarok bábok voltak, bevonásukkal akarták kijátszani az oroszok a nemzeti légitársaságokra vonatkozó uniós szabályokat. Az oroszok készek lettek volna eladni tulajdonosi hányaduk egy részét, mert azt mindenképpen el akarták kerülni, hogy a Malév a tulajdonlásuk alatt menjen csõdbe, annak ugyanis az lett volna az üzenete, hogy képtelenek egy komoly céget üzemeltetni.