Belföld

Így vernek át a benzinkutak – videóval

Miként fordulhat elõ, hogy 49 litert tankolunk abba az autóba, amelybe addig 47 liternél többet sosem töltöttünk? Nem tudjuk, de tény: megesett. Tankoltunk, mértünk és videóztunk, hogy kiderüljön, mennyivel húzzák le az autósokat. Ha kísérletünk hozza az átlagot, akkor évente közel harmincmilliárddal vernek át bennünket a kutaknál. Legálisan.

Benzinkúton járt egy munkatársunk a napokban. Nincs ebben semmi különleges, leszámítva, hogy eddig legföljebb 47 liter fért a tankba, most pedig bõ 49 literig pörgött az óra. Hogy kiderítsük, hogyan lehetséges ez, fogtunk egy húszliteres demizsont, és négy kúton is megmértük, kinél mennyi a húsz liter.


így mértünk



Mérésünket házilagos módszerekkel végeztük, így a kapott eredmények nem tekinthetõk perdöntõnek. Minden esetben ugyanazt az üvegballont töltöttük fel, a számláló szerint 20,00 liternél állítva meg a töltõpisztolyt.

Utóbb a szerkesztõségben egy háztartási boltban kapható mérõedénnyel vizet töltve a ballonba ellenõriztük, az egyes szintekhez mekkora vízmennyiség tartozik.

A benzint minden tankolás után betöltöttük az inkognitóteszthez használt Toyota Corollába, Peugeot 307-be illetve a vezess.hu fõszerkesztõ Rácz Tamás E21-es cápa BMW-jébe, mert 80 literes tankja kevés autónak van.


A legolcsóbbtól a neves kutakig

Négy fõvárosi kutat kerestünk fel inkognitótesztünkben. A neves, országos hálózatot mûködtetõ olajtársaságok közül a MOL és az OMV töltõállomásán tankoltunk, a Lukoil az alacsonyabb árfekvésû kutakat reprezentálta. A kártyás fizetési lehetõséget nem biztosító, cserébe olcsó telepi benzinkutakat a Petrolan képviselte.

Elõször a Mol kútjához futottunk be járgányunkkal, és addig töltöttük ballonunkat, ameddig a számláló elérte a húsz litert. Fizettünk, távoztunk, majd megjelöltük, mennyit kaptunk. Ugyanígy jártunk el a Lukoil-, az OMV- valamint a Petrolan-kútnál is.

Miután végeztünk, egy hitelesített mérõedény segítségével kimértünk a demizsonba 20 liter vizet, és ellenõriztük, hogy melyik kút adta a legtöbb benzint, illetve mennyi az eltérés a kutaknál.

Csalás vagy ámítás?

Tapasztalatink szerint a Lukoilnál volt a legkisebb az eltérés, de így is 0,4 literrel tankoltunk kevesebbet a kifizetett húsz liternél. A másik három kútról megközelítõleg 0,5 literrel kevesebb 95-össel jöttünk, mint amennyit a számláló mért. A mínusz nagyjából 150 forint.

Nagy bajban volnának az érintett benzinkutak, ha egy hitelesített laboratórium igazolná házilagos mérésünket. Az eltérés ugyanis négy-ötszöröse a megengedettnek. A határérték plusz/mínusz fél százalék, ami 20 liternél egyetlen deciliter.

Ám ezzel együtt sem férne a cikk elején említett 47 helyett 49 és fél liter a tankba. Illetve mégiscsak beleférhet – az üzemanyagtartály kialakítása miatt.

50 literre plusz öt liter

Két módon tölthetõ túl egy tartály. Az egyik a hõtágulás, a másik a nem megfelelõ tankolás – közölte Papp László, a Porsche Hungaria mûszaki oktatási csoportvezetõje.

Vegyünk példaként egy 50 literes benzintankot. Nem meglepõ, ha akár öt literrel többet, azaz 55 litert is bele tudunk folyatni, amennyiben rosszul tankolunk. Tilos ugyanis a töltõpisztoly elsõ kattanása után tovább tölteni a benzint. Ha mégis megtesszük, akkor már a tank pufferterét töltjük fel, azt a tartalékot, amely a szellõzésre és az üzemanyag tágulására szolgál.

Ezért nem helyes például a Skoda Fabiákból ismert pöcköt benyomni tankoláskor, hogy több üzemanyag férjen a tankba. A napra parkolt autókban felmelegedõ és kitáguló nafta ugyanis kifolyik, ami környezetszennyezõ és pazarló. Ha viszont közvetlenül egy hosszú út elõtt tankoljuk túl a kocsit az olcsóbb kúton, akkor elfogy a többlet, mire kifolyhatna. A dízelekkel kevesebb a gond, mert a gázolaj tágulása jóval csekélyebb, mint a 95-ösé, a dízelmotoros autókban nincs is akkora tágulási tér.

Milliárdokat bukunk a tankoláson?

Túltankolásnál tehát aligha a töltõállomás dolgozói a ludasak, mert gyakorlatilag minden autó tankjába több fér a gyári adatnál. Elgondolkodtatóbb, hogy mennyi üzemanyagot fizet ki az autós, amit talán nem is kap meg. (Persze a kutak a saját rovásukra is tévedhetnek, csak mintavételkor négybõl négyszer mi jártunk rosszul).


Fotó: Kummer János / fn.hu

Fotó: Kummer János / fn.hu

Évi 15 ezer kilométerrel és 8 literes fogyasztással számolva, a saját méréseink szerinti eltéréssel (20 literre 0,4 liter) évi 9120 forint bukta jön ki. Ezt felszorozva a hazai
személyautó-állománnyal
máris 27,4 milliárd forint a szumma. Elég sok pénz lenne olyasvalamiért, amit nem kapunk meg.

Mi van, ha gyanús a kút?

Vajon érdemes reklamálni egy gyanús kút miatt? A témában illetékes hivatal szerint a vizsgálat költségét akkor sem terhelik az autósra, ha bebizonyosodik: gyanúja alaptalan, a kútoszlop szabályosan mûködik.

A Mérésügyi és Mûszaki Biztonsági Hatóság köteles kivizsgálni az érkezõ reklamációkat. “Az ellenõrzést egy elõzetesen nem bejelentett idõpontban teszik meg a kollégák” – közölte velünk Kálóczi László, a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal mechanikai mérések osztályának vezetõje. A legnagyobb megengedett hibahatár hitelesítéskor és ellenõrzéskor plusz-mínusz fél százalék. Még szigorúbb a térfogatkijelzés hibahatára idõszakos és javítás utáni hitelesítéskor, ebben az esetben plusz-mínusz 0,3 százalék lehet az eltérés.

A 127/1991. (X. 9.)
kormányrendelet
értelmében a benzinkutakat napra pontosan egyévente kell újrahitelesíteni. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal adatai alapján ez az eljárás töltõpisztolyonként 6440 forintjába kerül a benzinkutaknak.

Mivel mi nem hitelesített vizsgálatot végeztünk, ezúton kérjük a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalt, hogy végezze el a szükséges és hitelesített vizsgálatokat, melynek eredményérõl természetesen szintén beszámolunk.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.