Belföld

Megszűnik a 104-es segélyhívó

A kormány bevezeti az egységes segélyhívó rendszert, a régi 104-et és társait pedig megszünteti. Az ígéretek szerint gyorsabb, hatékonyabb lesz az új, EU-kompatibilis rendszer. Forró drót a Teve utcából.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a BRFK Teve utcai épületében tartott sajtótájékoztatójára húsz perc késéssel érkezett Nyitrai Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelős államtitkára. Rögtön exkuzált is: „Mindenkitől elnézést a késésért, de beragadtunk a liftbe. Félnem azonban nem kellett, hiszen a katasztrófavédelmi főigazgató, a rendőrfőkapitány és az Országos Mentőszolgálat főigazgatója is velem volt.”

Aztán pedig egyből a lényegre tért: „Magyarországnak határozott kormánya van, ami határozott döntéseket hoz. Ennek köszönhetően – több éves egyhelyben járás után – 2013-tól több életet tudunk majd megmenteni, hiszen a kormány öt milliárd forintot különített el az egységes segélyhívó rendszer kiépítésére. Az ingyenes 112-es rendszer sokkal hatékonyabban és gyorsabban tudja majd ellátni, akinek szüksége lesz rá.” Az államtitkár hozzátette: Ugyan eddig is hívhatták a bajba jutott állampolgárok ezt a számot, de az információkat csak időveszteséggel tudták közvetíteni az érintett szervek felé, mivel hiányzott az egységes informatikai háttér. A megvalósításban a rendőrség, a katasztrófavédelem és az Országos Mentőszolgálat is részt vesz majd.

Hová futnak be a hívások?

Hatala József országos rendőrfőkapitány lapunknak elmondta: „Két eligazító központ lesz: Miskolcon és Szombathelyen, a rendőrség már meglévő két objektumában. Így ha az egyik kiesik, a másiknak még akkor is megfelelő kapacitása lesz, hogy ellássa a rendszert. A hívások ide érkeznek, de egyből látja a húsz ügyelet közül a területileg illetékes is, onnan küldik a megfelelő segítséget.”

2012 december 31-ig – az Európai Uniós elvárásoknak megfelelően – bevezetik a hívásrögzítést, valamint a hívó helymeghatározását, ami sok esetben óriási segítséget jelenthet és meggyorsíthatja a mentést. A hívásfogadó központban az operátorok ún. intelligens adatlapra rögzítik majd az információkat, amiket így rövidebb időn belül tudnak továbbítani a megfelelő helyre. „A projektet a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség fogja össze, de a megvalósításhoz pályázatot fogunk kiírni.” – mondta Nyitrai Zsolt.

A gyorsaság a fő szempont

A rendőrfőkapitány bizakodó: „Az új rendszer könnyíteni fogja a szolgáltatásszervezést, és a rendelkezésre álló eszközök használatát. Hosszú távú célunk pedig az, hogy csak a 112-es segélyhívó számot fogjuk működtetni, de természetesen lesz egy átmeneti időszak, amikor még a többi – jelenleg is használatos – számok is hívhatók lesznek.” Hozzátette, a rendőrség évek óta várja az új rendszer bevezetését, és mivel ez Európai Uniós előírás, most végre sor kerülhet rá.

Az országos katasztrófavédelmi főigazgató úgy nyilatkozott: „A jelenleg működő segélyhívó számok mindegyike külön-külön 170 helyre fut be, de a megfelelő eszközökkel ezek átcsoportosíthatók, hogy még hatékonyabban működhessen a mentő, a tűzoltó, valamint a rendőrségi szolgáltatás.” Bakondi György hozzátette: „A gyorsaság a legfontosabb szempont, ehhez a jövőben pedig a modern informatikai háttér is hozzájárul.”

Nem lesz lassabb

Az Országos Mentőszolgálat főigazgatója szerint „az új rendszer működéséhez szükséges megfelelő kapacitás az előzetes egyeztetések alapján egyértelműen biztosítva lesz. Így nem okoz majd időveszteséget a régi, külön hívható segélyszámokhoz képest, sőt időt fogunk megtakarítani veszélyhelyzetek esetén.”

Mártai István azt is elmondta, hogy a hívásokat a területileg illetékes mentés-irányítási központba irányítják át, amiből eddig 26 volt, a jövőben csak 20 lesz. Ez azonban nem fog gondot okozni, ugyanis így is megfelelő számú operátor fogadja majd a hívásokat. A kapacitás – mint mondja – azért is fontos, hogy egyetlen hívás se vesszen el, és mindenki megkapja a megfelelő segítséget. A hívónak egyébként továbbra is csak egy emberrel kell beszélnie, aki átirányítja az információkat a megfelelő helyre.

Kik veszik fel?

2 millió 700 ezer hívás érkezik be évente a 112-re, de a többi segélyhívószámmal együtt majdnem hatmillió ember kér telefonon segítséget. A Budapesti Rendőr-főkapitányság Teve utcai épületének mélygarázs szintjén van jelenleg a budapesti és Pest megyei hívások központja, ide minden nap 5-6 ezer hívás érkezik. A központot zsilipes beléptető-rendszerrel védik, az újságírók is csak pár pillanatra leshettek a kulisszák mögé.

Az operátoroknak tűz- és katasztrófavédelemben, valamint az egészségügyben is valamennyire jártasnak kell lenniük, hogy minél hamarabb megfelelő helyre tudják irányítani a hívást. A munka nem szokványos: 24 órás beosztásban dolgoznak 4 óra pihenővel, minden munkanapjuk után pedig 72 óra szünet jár. Jelenleg ötvenen fogadják a 112 hívásait, de ezt a jövőben szeretnék 190-200 emberrel működtetni.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik