Magyarországon mintha egyre kevesebb döntéshozó emlékezne arra, hogy az állam egykoron, éppen az első Orbán-kabinet idején, fontos feladatának tekintette a hírnév ápolását. Erre Országimázs Központ névvel külön szervezetet is létrehoztak. A gazdasági bajok orvoslása mellett az arculattal valójában már senki sem foglalkozik ebben az országban. Sőt, a látszatra sem adunk, még a soros EU-elnökség idején sem, pedig az igazán nem kerül sokba. Az országmárkázást illene végre komolyan venni, mert szép dolog ugyan, hogy a magyar fővárosnak saját illata is van, de mintha minden más bűzlene a koncepciótlanságtól, a márkázás, a hírnévmenedzsment hiányától.
Dzsudzsák egy másodperc alatt rombolta le hírnevét
Ez a pillanat egyik amerikai ismerősömnél, Évánál akkor érkezett el, amikor együtt utaztunk az M6-os autópályán. Arra lettem figyelmes, hogy néhány kilométer megtétele után a hasát fogva nevet. Mint kiderült, az utat átívelő ledes kijelzőn megjelenített angol figyelmeztetéseket tartotta ennyire mulatságosnak. „Do Not Slalom” – olvasható az Állami Autópálya Kezelő Zrt. jelzőrendszerén. Képtelen volt megfejteni, hogy ez mit is jelent, de Éva biztosra vette, hogy Pirmin Zurbriggent, a műlesiklás svájci hősét tájékoztatjuk ekképpen, a „slalom” kifejezést ugyanis kizárólag a műlesiklásban használják az angolt anyanyelvként beszélők. Ha azt szeretnék közölni vele, hogy nem szabad előzni, akkor pedig végképp érthetetlen a felirat, a négysávos autópályán ugyanis senki sem előz, esetleg elhalad egymás mellett a különböző sávokban. „Fasten, Use Only in Emergency, Turn On” – csak úgy röpködnek a kontextusából kiragadott, árválkodó angol kifejezések, így a külföldiek Siófoknál már garantáltan rekeszizom görcsöt kapnak. Még szerencse, hogy a szövegekhez aprócska ábrák is társulnak, amelyeket szintén nehéz 130km/óránál elsőre értelmezni.
Béni Gyöngyi az fn.hu-nak elmondta, hogy a változtatható jelzésképű táblák (VJT) miatt eddig senki sem kereste meg őket. Azok funkciója alapvetően az autópályákat használók tájékoztatása, a forgalmi vagy útállapotokkal kapcsolatos információk gyors átadása, és ebben a tekintetben igen hatékony eszköz. Az utazók pedig a matrica megvásárlásakor, az közlekedési hatóság embereivel való találkozáskor vagy a pihenőhelyeken is hozzájuthatnak idegen nyelvű anyagokhoz.
A hozzánk látogatóknak legalább ennyire furcsa, hogy a fővárosban szinte minden harmadik épület fel van állványozva, mert hullik a vakolat, tehát életveszélyes. Az omladozó homlokzatokról bostoni ismerősöm egyszer azt kérdezte: „Why don’t you fu…ing fix it?”, azaz ha életveszélyes, miért állványozzák fel sokszor évekre, és miért nem teszik rendbe? Mi sem természetesebb ennél egy kulturált fővárosban?
