Belföld

A selejt bosszúja – vag(y)oneladás

Vádat emeltek a milliárdos MÁV-vagonügylet miatt. Az ügyészség szerint a roncsvas voltaképpen aranybánya volt, csak éppen nem az állami vasúttársaságnak.

Különösen jelentős vagyoni hátrányt okozó, folytatólagosan elkövetett hűtlen kezelés miatt emelt vádat a Fővárosi Főügyészség a régóta húzódó MÁV vagonügylet miatt – tudta meg a Magyar Hírlap. Az ügy vádlottja, a MÁV Cargo akkori első embere, K. Imre, a Rail Cargo Hungária Zrt. igazgatósági elnöke, illetve L. Gusztáv volt szállítási igazgató. Mellettük bűnsegédként említi a vádirat O. Balázs korábbi jogi igazgatót.

A lappal az ügyészség szóvivője közölte: a vádlottak a szerződésekkel érintett száz tehervagon értékesítéséhez, majd visszavásárlásához kapcsolódóan megkötött szerződésekkel vagyonkezelői kötelezettségüket szándékosan, sorozatosan megszegve, 2003 és 2006 között több mint egymilliárd forint vagyoni hátrányt okoztak a MÁV Zrt.-nek. A kiszabható büntetési tétel öttől tíz évig terjedhet, a bírósági eljárást a Fővárosi Bíróság folytatja le – tette hozzá Skoda Gabriella.

Mint korábban megírtuk, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) már korábban fölhívta a figyelmet a fondorlatos vagoneladásokra. A MÁV még 2002-ben adott el 2000 vasúti kocsit selejtként, a MÁV Tiszavas Kft.-nek, amelyet 2007-ben apportáltak a MÁV Cargoba, itt már a vagonok egy forintos értéken szerepeltek – derült ki az ÁSZ jelentéséből, amely furcsállotta azt is, hogy a fúziót annak ellenére engedélyezték a vasutas vezetők, hogy már korábban rendőrségi eljárás indult az ügyben.

Az ÁSZ által kifogásolt szerződéseket egyelőre még nem látta a nyilvánosság. A MÁV sajtóosztálya a rendőrségi eljárás esetleges befolyásolására hivatkozva nem engedett betekintést, végül a jogi osztályon sikerrel járt az FN és hamarosan részletesen is beszámolunk a tehervagonok eladásának feltételeiről és az ingatlanügyekről. Az Üvegzseb törvény 2004-ben született, de az Adatvédelmi Biztos Hivatala szerint nem tartalmaz időbeli clausulákat, így a 2002-ben állami szervekkel és cégekkel kötött megállapodások is nyilvánosak (amennyiben nem minősülnek üzleti titoknak), de a konkrét eseteket egyesével vizsgálja meg a hivatal.

Egyelőre kérdéses, hogy mi lett a vagonok sorsa, a legfrissebb meg nem erősített hírek szerint ezek jelentős részét a Diósgyőri Kohászat fogadta be. A vasasszakszervezet helyi vezetője, Ágothai József nyilatkozott az MTI megkeresésére, de a hírből nem derül ki pontosan, hogy mikor és mennyi szerelvény érkezett a gyárba, s ezek valóban azonosak-e a hulladékáron eladott, működőképes vagonokkal.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik